Подписка за изграждането на тунел с 16 664 подписа вече е внесена в Народното събрание. В нея се настоява до 30 юни да стартира тръжна процедура по изграждане на тунел под прохода Петрохан и магистрална транспортна връзка София – Берковица – Монтана – Видин, или да бъде обявена концесионна процедура за строителството.

Събирането на подписите за тунел под Петрохан стартира преди година. То бе подето, след като за строителството нищо не е направено, въпреки че то е сред приоритетите в Регионалния план за развитие на Северозападния район за периода до 2020 година. Освен това е наложително след пускането в експлоатация на Дунав мост 2. В подкрепа на искането бяха организирани протести, а хората от Гаганица дори играха на площада в селото протестно хоро. Значителна част от живеещите в този край на страната са на мнение, че тунелът ще съживи икономиката като цяло и в частност туризма, ще доведе инвеститори. Освен това ще пести време и пари на населението и на фирмите при превоза на пътници и товари, тъй като разстоянието до столицата се скъсява с 46 километра.

В интервю за Българската национална телевизия министърът на регионалното развитие Николай Нанков съобщи, че тази година ще бъде обявена обществената поръчка за строителството на тунел под Шипка и подкрепи изграждането на петроханския.

“Убеден съм, че Стара планина трябва да се прекосява от най-малко два тунела и най-логично е да има такъв под Петрохан. Той ще даде възможност за икономическо съживяване на Северозападна България, но за съжаление нямаме европейски средства за подобни съоръжения”, изтъкна той.

Нанков информира, че през тази година предстои да започнат реалните действия по скоростния път Видин-Ботевград. Предстои да бъде избран изпълнител за отсечката Видин-Мездра и Видин-Бела-Ружинци.

Още през 2014 година излезе статистика, че второкласният път Костинброд-Монтана е сред най-натоварените. Тогава експерти оцениха движението по него като много интензивно, тъй като на ден минават между 15 000 и 20 000 автомобила. Пътят от Видин, Лом и Монтана към София по този маршрут е алтернатива на другия през Враца и Ботевград, където дневно пътуват около 10 000 автомобила.

За изграждането на тунела под Петрохан има три разработени варианта с различна дължина от 7,105 км до 9,201 километра, а изчислената преди години прогнозна стойност на инвестициите възлизаше на около 200 милиона евро. През 2008 г. Министерството на транспорта обяви процедура за предпроектно проучване на пътя София-Гинци-Петрохан-Монтана като експресен, с възможност за изграждане на тунел под прохода, която бе прекратена. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания за тунел под Петрохан, а няколко години по-късно китайски строителни компания заявиха интерес към обекта. Първата идея за изграждането на тунел под прохода датира още от 1916 г., а после и по времето на социализма от 60-те години на миналия век. През 1991 г. “Транспроект” разработва няколко варианта.