Творбата на Светогорския монах с право е сочена като важен подтик за формирането на българското национално самосъзнание. В дългите години на османското робство, българите загубват чувството си за общност, а родината за повече от тях се свива до пределите на родното им селище. В забвение остават славните страници от величавото минало, а споменът за героичните български царе отстъпва място на забравата. Това първо възрожденско произведение от просвещението по естествен път се превръща в отправна точка за българската историография, чието основно достойнство е духовната възвишеност на българския народ - разказа за MediaNews Красимир Григоров, завеждащ отдел „Възраждане” в Регионалния музей - Враца

Питаме Красимир Григоров колко преписа на Пайсиевата история са известни. Той обяснява, че такива са близо седемдесет. Сред тях фигурира и Втори Софрониев, или Втори Котленски препис от 1781 г.Той е сътворен от Софроний за лично ползване и понастоящем се пази в Библиотеката на Румънската академия на науките. Междувременно се появяват още Самоковския препис на Алекси Попович от 1771г., Рилския от 1772 г., притежание на Марин Дринов, Жеравненския препис -1772г., Кованлъшкия препис от 1783г., Еленския от 1783 г.

Изяснявайки някои от детайлите на тези първи преписи на Паисиевата история от Софроний, според Красимир Григоров е наложително да се отбележи, че наред с книжовните си способности, превърнали го в един от създателите на съвременния български език и литература, Софроний Врачански несъмнено е притежавал и художествена дарба. Проявявал се е като калиграф и художник при създаване на своите самостоятелни ръкописи, а известното му изображение в епископски одежди се счита за негов автопортрет.