Кандидатите, които продължават към втория етап, трябва да представят концепцията, която са подготвили за развитие на съответната образователна институция. Вторият етап започва на 5 март по графици, изработени от съответното Регионално управление на образованието (РУО). Кандидатите ще бъдат информирани за мястото на провеждането в съответната област.

Заедно с концепцията на самия изпит те ще трябва да решат и два конкретни казуса. За да се избегне субективният елемент, са разработени повече от 150 подобни казуси. Всички те се базират на реални ситуации, които са се случвали в българските училища и при които е било нужно не формално прилагане на нормативната уредба, а лидерски подход.

Членовете на комисията ще имат право да задават въпроси, но само относими към съдържанието на концепцията на кандидата, към казусите и спецификата на длъжността.

За да има пълна прозрачност, участниците в конкурса ще са без мобилни телефони, а целият изпит ще бъде видео и аудио заснеман от министерството.

За първи път изборът на директори на образователни институции е ориентиран не просто към намирането на администратори, а към търсене на лидери, които биха допринесли за промяната в българското образование.

Това е част и от предприетите инициативи на МОН за промяна на образователната система и към намаляване на механичното възпроизвеждане на знания и формиране на повече умения и компетентности в учениците. За да се случи тази промяна, е важно как се ръководи всяко едно училище. Затова и философията на правилата на новите конкурси е да бъдат избрани не само нормативно подготвени хора, но личности с множество качества и компетентности.

Конкурси за директори бяха обявени в 276 училища в цялата страна. Кандидатите бяха 415, като до първия етап на конкурса бяха допуснати 376. От тях 11 не се явиха на теста. Ако няма кандидат за дадено училище, или единственият кандидат е отпаднал поради неявяване или нисък резултат, конкурсната процедура се прекратява.

Както БТА писа, първите конкурси за директори на училища ще бъдат обявени през януари 2024 година. Това стана известно на 20 декември 2023 г. на националното съвещание на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков с началниците на Регионалните управления на образованието. В срещата участваха заместник-министрите Емилия Лазарова и Мариета Георгиева, началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, директори на дирекции и експерти от МОН, съобщи тогава пресцентърът на ведомството.

Съвещанието бе свикано от министър Цоков за подготовката на системата за първите училищни конкурси и за обсъждане на оперативните въпроси, свързани с тях.