Другите теми, които авторът третира, са до голяма степен общочовешки - майката, обичта, приятелството, семейството. В картините от този цикъл орнаментиката, използвана от автора, наподобява иконостасите на църквите, но включва и етнографски елементи. Шарени черги, обредни хлябове, вити колачета, битови предмети, стилизирани слънца и цветя ни връщат към патриархалните времена. Платната от този цикъл са изпълнени в техниката на многослойната живопис, към която Николай Пенков се връща след дълго прекъсване. При нея картината търпеливо се изгражда на няколко етапа с прекъсвания, за да изсъхне нанесеният багрен слой и след това да се насложи нов. Това е предпочитана техника от големите майстори на маслената живопис.
Вторият цикъл картини условно е наречен „Природа”. Той е изпълнен в по-класически стил. Представя предимно природни пейзажи от различни кътчета на страната ни. И в този цикъл е забележим пиететът на Николай Пенков към старината. Урбанистичните пейзажи, включени в него, представят по необичаен начин възрожденски къщи. Това отново е носталгична въздишка по миналото, което е идеализирано от автора. В експозицията на Пенков, подредена на бул.„Трети март” 64, не липсват и натюрморти.
Юбилейната изложба на Николай Пенков пленява с мекотата на багрите и приглушената светлина, струяща от картините. Те създава усещане за душевна хармония. Най-характерното за тях е перфектният баланс – не само композиционен, но и стилистичен. В творбите няма нищо прекалено, нищо излишно, нищо претенциозно, маниерно, доминиращо или обсебващо. Азбучна истина е, че мярата е ключов фактор в естетиката и е безспорно, че авторът я е постигнал. По-ценно е обаче, че той е създал е свой специфичен, изразителен и въздействащ живописен език, свой индивидуален и разпознаваем творчески почерк. Образите му са пресъздадени зряло и убедително, както подобава за един художник на тази златна творческа възраст. Неговата зрялост обаче е следствие не само от житейския опит и безспорен талант, но и на отдаденото рисуване.
Николай Пенков е участвал в стотици изложби и реализирал близо 40 самостоятелни. Пет от тях е показал пред взискателната столична публика. Излагал е в Пловдив, Казанлък, Пазарджик, Кюстендил, Видин, Козлодуй, Белоградчик, Оряхово, Берковица, Лом. Участвал е в две издания на графичната работилница в словенският град Целе през 2015 и 2017 година. Там се намират 250 негови графични отпечатъка. Плодотворни са и участията на Николай Пенков в международни пленери в Пловдив, Жеравна, Белоградчик, Вършец, Берковица и Монтана. Негови творби са собственост на частни колекции в САЩ, Германия, Холандия, Белгия, Италия, Гърция, Сърбия. Като уредник в Художествена галерия „Кирил Петров” е се е занимавал с подготовката и осъществяването на десетки изложби.