От там допълват, че министерството следи състоянието на язовирите на базата на ежедневна информация, постъпваща от дружествата, експлоатиращи язовирните стени и съоръженията към тях. Информацията за наличните водни обеми се публикува ежедневно на сайта на МОСВ (в раздел „Пресцентър“, „Бюлетини на МОСВ“, „Води“, „Ежедневен бюлетин“).

Разпределението на водите от тези язовири се осъществява в съответствие с издадените разрешителни за водовземане и утвърдените годишни и месечни режимни графици при спазване на приоритетите, определени в Закона за водите, а именно: за питейно-битови цели, земеделски цели и накрая други цели, включително промишлени цели, отдих и хидроенергетика.

Сумарният завирен обем в комплексните и значими язовири към 13.08.2024 г. е 3649,3 млн. м3, което представлява 55,8% запълване от общия сумарен зарегулиран обем. Язовирите, които се използват за питейно-битово водоснабдяване, са със запълване 68,6% от общия обем.

При сравнение на завирените обеми на комплексните язовири към 31.07.2024 г. спрямо тези към 31.07.2023 г. се забелязва, че сумарният завирен обем е намалял с около 20% от 4680,8 млн. м3, което е 71,6% запълване от общия обем на язовирите за 2023 г. до 3780,7 млн. м3, което представлява 57,8% запълване от общия обем на язовирите за 2024 г. Съответно язовирите, водите на които се използват за питейно-битово водоснабдяване от запълване 79,5% от общия обем към 2023 г. са спаднали до 68,5% от общия обем за питейно-битово водоснабдяване и 41,1% от общия обем.

Последните години са сухи с намален приток, на което се дължат ниските нива в язовирите. По-голяма част от комплексните язовири са многогодишни изравнители и отражението при поредни сухи години се задълбочава.

Реалният постъпил приток от началото на годината до момента за почти 80% от комплексните язовири е относим към притока, характерен за много суха година (приток с обезпеченост 95%), в т.ч. язовирите „Тича“, „Камчия“, „Ясна поляна“ и „Асеновец“.

Тази тенденция за намаляване на притока към язовирите се наблюдава вече трета поредна година, поради което още в началото на годината МОСВ сигнализира, в т.ч. и на инициирана среща,

Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), „Български ВиК Холдинг“ ЕАД и ВиК операторите, за ниското ниво на запълване на част от язовирите и необходимостта от тяхна страна да бъдат предприети своевременно действия за осигуряване на питейно-битовото водоснабдяване на населението.

На срещата бяха изложени проблемите, за решаването на които трябва да бъдат предприети спешни действия с цел да се гарантира водопотреблението на населението в източните и югоизточните райони на страната, вкл. намаляване на загубите по водопроводната мрежа и търсене на алтернативи за обезпечаване на питейно-битовото водоснабдяване.

С необичайно ниско запълване за това време на годината са язовирите „Камчия“ (водоизточник за Варна, Бургас и др. населени места по Черноморието), „Ясна поляна“ (водоизточник за Бургас и др. населени места и курорти от Южното Черноморско крайбрежие и Бургаска област), „Тича“ (водоизточник за Шумен, Велики Преслав и Търговище) и „Асеновец“ (основен водоизточник за Сливен).

Водоползвателите са уведомени, че за обезпечаване на водовземането през годината, при постъпващ приток за условията на суха и много суха година, заявките се редуцират в съответствие с утвърдения годишен график за 2024 г., поради което е необходимо да предприемат действия в рамките на техните компетентности.

Към този момент няма нито едно населено място на воден режим, там където питейно-битовото водоснабдяване се осигурява от управляваните от МОСВ 14 язовира.

Действията на МОСВ са насочени към балансирано разпределение на наличния ресурс и насърчаване на устойчивото му използване и опазване, като чрез месечните графици се осигурява единствено равномерно разпределение на оставащия ресурс в язовирите при съобразяване на приоритетите, определени в Закона за водите, без това да може да гарантира с необходимата обезпеченост водопотреблението.

Ето защо, предвид компетенциите на министъра на регионалното развитие и благоустройството за провеждане на политиката в областта на ВиК сектора, е необходимо спешно да се предприемат действия за осигуряване питейно-битовото водоснабдяване на населението и изпълнението на нормативните изисквания към ВиК системите – главно по отношение на тяхната ефективност и намаляване на загубите на вода по водопроводната мрежа, а в допълнение включване на нови и рехабилитация на стари водоизточници за алтернативно водоснабдяване.

МОСВ