В хода на проверката са констатирани следните незаконосъобразни норми:
- предвидени са правомощия на общинския съвет по отношение избора и назначаването на директори на общински предприятия. Тази компетентност по закон принадлежи на кмета на общината.
- уредена е възможност председателят на общинския съвет и кметът на общината да утвърждават образците на регистрите на търговските дружества с общинско участие в капитала, за общинските предприятия, за юридическите лица с нестопанска цел и за гражданските дружества, в които участва общината. Стореното е в противоречие със ЗОС, според който съдържанието на регистрите се определя с наредба на компетентните министри.
- не са създадени отделни регистри за търговските дружества с общинско участие в капитала, за общинските предприятия, за юридическите лица с нестопанска цел и за гражданските дружества, в които участва общината, каквото е изискването на чл.54а, ал.1 ЗОС, като най-често в местните наредби е предвиден един общ регистър. Несъответствия със закона са установени както по отношение броя на регистрите, така и относно задължителното съдържание на всеки един от тях.
- в някои общински наредби е предвидено, че „регистрите са предназначени за служебно ползване, като достъпът до тях е ограничен до органи на държавната и общинска администрация, съд, следствие и прокуратура“. Приетото недопустимо поставя под условие предвидената в Закона за общинската собственост публичност на регистрите по чл.54а, ал.1 от закона.
За установените нарушения към момента са подадени 12 протести до административните съдилища.
Проверката на ВАП продължава.