Това е училище, в което и родителите на децата се учат как да помагат на своите наследници да се справят с проблемите си. Как да се адаптират в общообразователната среда. Как да общуват помежду си. Как да се подготвят за приобщаване. Два или три пъти седмично родителите ходят на училище заедно с децата си и им помагат с уроците, обсъждат проблемите си с други родители, специалисти и учители както от специалното, така и от общообразователното училище, в което учи детето им. Невероятна симбиоза между образователен и социален модел, с подкрепата на медицината. Симбиоза между училище, семейство и социални услуги. Нещо, което искам да се случи в България”, сподели Христова.
Психологът обясни, че четирима ресурсни специалисти от Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование във Враца са били на наблюдение в специално училище за деца с проблеми от аутистичния спектър и хиперактивно поведение в град Рандерс, Дания. Визитата е осъществена по проект „Фокус Приобщаване“ на Програма „Еразъм+“, по който Регионалния център работи. Училището, в което нашите специалисти са били на обмяна на опит, се казва „Firklovenskollen”, което в превод означава "Четирилистна детелина". Децата там са 130 на възраст от 6 до 16 години и се обучават от 120 учители, помощници на учителя, психолози и консултанти.
Много неща ни впечатлиха продължи разказа си, Калина Христова - липсата на учебници например. Колегите ни споделиха, че много по-евтино излиза да се закупят таблети на всички ученици, на които да се инсталират програмите с учебно съдържание, отколкото да се харчат четворно повече пари за хартиени учебници (в Дания един учебник по английски например струва около 80 евро). С компютър със специален софтуер разполага и всеки един учител.
В него има разпределенията на уроците по часове, с разписани цели и задачи за часа. Това е изключително важно за децата от аутистичния спектър, те трябва предварително да имат яснота за това какво ще им се представи. Всеки ученик има портфолио в тази платформа и в него се описват знанията и компетенциите за всеки предмет. Всеки учител има достъп до профила на ученика и води своите бележки за него, обсъжда с колегите си и с родителите. Има възможност и за виртуални срещи, ако родителят не може да дойде до училището.
Основното, на което се залага в училище „Oust Molleskollen” е обучението в социални умения и тренинг в разпознаване и овладяване на емоциите. Децата са в малки групи, подкрепени от поне двама учители и помощници на учителя. В момента, в който се установи, че детето е готово за връщане в общообразователна среда, започва процеса по приобщаване. Разбира се, проблеми има и в Дания, но това, което улеснява решаването им е работата в екип, поемането на отговорност, спазването на дисциплина и постоянната комуникация между всички участници в образователния процес- допълни Калина Христова.