Резултатите от анкетата са показали, че любимите думи на българите са „обич“, „родина“ и „благодаря“. След тях се нареждат и „либе“, „обич“, „омая“.

Най-често използваните чуждици пък са „ок“, „мерси“, „супер“, „уикенд“ като при възрастовата група от 18 до 28 години съвсем ествествено като по-често употребявани думи се явяват всички, свързани с технологиите: ъпгрейд, иновация, имейл, копи/пейст, скрийншот, лайк и др.

Анкетата е проведена онлайн и в нея са се включили 1000 души от цялата страна. Сред тях има представители на почти всички възрастови групи: 28,3% са на възраст между 18 и 28 години, 28,5 % - между 29 и 39 години, 24,2 % - меджу 39 и 50 години, 18,9 % са на въраст 50+ години.

Сред любимите народни будители на първо място се откроява Васил Левски, който е оставил най-дълбока следа както в самосъзнанието, така и в езика ни. До него се нареждат имената на Пейо Яворов, Иван Вазов, Христо Ботев, Добри Чинтулов, братята Евлоги и Христо Георгиеви, Любен Каравелов, Петър Берон и много други.

Любимият откъс от българско произведение, който се нарежда на първо място с 38% цитирания, е първата строфа от "Две хубави очи" на Пейо Яворов:

"Две хубави очи. Душата на дете

в две хубави очи; — музика — лъчи

Не искат и не обещават те…

Душата ми се моли,

дете,

душата ми се моли!"

Сред любимите автори на участниците са както непреходни български творци като Никола Вапцаров, Елин Пелин, Захари Стоянов, Петя Дубарова, Димитър Талев, така и автори от ново време като Георги Господинов, Георги Божинов и Ивайло Петров.

"Изненадани сме от броя хора, които взеха участие в нашето проучване. Това означава, че много от нас имат отношение към българския език. Иска ни се да вярваме, че и нашата страница „Как беше... на български?“ има принос за това. Започнахме да припомняме хубавите български думи преди година и половина, а вече имаме над 10 000 последователи. Това е проектът, който е на сърце на всеки колега от Knowbox и заедно ежедневно се опитваме да търсим и провокираме употребата на българските думи, за да се разбират посланията по-добре и от повече хора“, разказва Силвия Митова, управляващ партньор на Knowbox.

Източник: .expert.bg