Според нея отпадането на външното оценяване след 10 клас пък би засегнало правата на учениците от обединените училища, защото е свързано с възможността те да продължат обучението си.

"Днес нашите ученици, учители и цялото общество е поставено в условията на граждански изпит", каза Михайлова.

Предложението за отпадане на националното външно оценяване след 4 и 10 клас заради извънредната ситуация дойде след проведена електронна анкета сред работодателите в системата на образованието. Те предлагат още за изпитите след 7 клас да важи само материалът от първия учебен срок.

"Основната цел на НВО след 4 и 10 клас е да измери нивото на съответния етап по отношение на финализирането му, но тази година сме в извънредна ситуация с всичките й негативи. Дори учебният процес да се възстанови на 13 април, организацията на изпитите след 7 клас и на матурите за гимназиалния етап ще бъде затруднена", смята Диян Стаматов, директор на столичното 119 училище и председател на Съюза на работодателите в просветата. Той опроверга тезата, че отпадането на външното оценяване ще бъде начин да не излизат наяве недостатъците на сегашното онлайн обучение на децата.

„За първи път сме поставени в такава ситуация - да прилагаме дистанционна форма на обучение с различните й елементи. Това, което в момента се учи, е в доста неравнопоставени позиции”, изтъкна Диян Стаматов относно дистанционните форми на обучение, които прилагат училища в големите градове и по-малките учебни заведения в отдалечени райони на страната.

"Знанията, които в момента учениците получават, са много по-значими от традиционната форма на обучение, и в тази среда децата се чувстват най-комфортно. Но новите знания, които ще получат до края на учебната година, не биха били еднакви навсякъде и съпоставими с дневната форма на обучение", обясни той.

"Националното външно оценяване наистина измерва етапа. Видът, в който то се провежда обаче от 2016 година до момента, не е най-добрият", изтъкна Диян Стаматов.

По думите му по-подходящ формат е комплексен изпит с практически въпроси и задачи, свързани с начина на мислене на децата в 4 клас, а не диференцирани изпити по различни предмети, да е изцяло игрово и да не е стресиращо, каквато е практиката от последните години.