Идеята, залегнала в Закона за предучилищното и училищното образование, е иновативните училища да бъдат модел на модерното училище, в което учениците ще подобрят резултатите си и критичното си мислене чрез иновативни образователни процеси, методи на преподаване, училищно лидерство и учебни програми.
От новата учебна година 45 от одобрените училища ще започнат да разработват и въвеждат иновативни елементи в организацията и съдържанието на обучението. Други 51 училища ще повишат качеството на образованието, което предлагат, чрез организиране по нов или усъвършенстван начин на управлението, обучението и образователната среда. 88 училища ще използват нови методи на преподаване, а 14 ще разработят по нов начин учебното съдържание, учебните програми и учебните си планове.
Най-много от одобрените училища са основни - 67. Следват: 51 средни, 30 профилирани гимназии, 21 професионални гимназии, 9 начални, 5 обединени и един колеж. От всичките 184 училища в списъка 129 са общински, 33 са частни, а останалите 22 - държавни.
Описаните иновативни процеси в проектите ще бъдат с продължителност до 4 години и ще обхващат всички или част от участниците в образователния процес в училището. За всяка учебна година са описани етапите на напредък и резултатите, които подлежат на мониторинг. В тях са определени целите и идеите, свързани с личностното, интелектуалното и емоционалното развитие на учениците. Не са допуснати проекти, чрез които се внушават верски убеждения и тяхното практикуване.