Първата идея за тунел под „Петрохан” е още от далечната 1962 г. и още тогава е било заложена в плановете за развитие на Северозапада. През последните 26 години за подобна идея е загатвано предизборно в програмите на различни партии. През 2008 г. Министерството на транспорта обяви открита процедура за предпроектно проучване на пътя София-Гинци-Петрохан-Монтана като експресен, с възможност за изграждане на тунел под прохода. Тя обаче бе прекратена. Строителството на тунел под прохода „Петрохан е заложен сред приоритетите и в Регионалния план за развитие на Северозападния район за планиране за програмния период до 2020 г.
Той е алтернатива на автомагистрала “Хемус” в отсечката от Ботевград до София и ще осигури значителна икономия на време и гориво при превоза на пътници и товари. С изграждането на тунела участъкът от транспортен коридор №4 ще отговаря на всички съвременни изисквания за бързо и удобно придвижване в посока Видин-Кулата-Солун.
По този начин разстоянието от Дунав мост 2 до Солун ще бъде съкратен с около 50 км. В момента пътят от Монтана до столицата през прохода Петрохан е с обща дължина 99 км и е трудно проходим през при зимни условия. За изграждането на тунела под „Петрохан” има три разработени варианта с различна дължина от 7,105 км до 9,201 км. Прогнозната стойност на инвестициите е около 200 милиона евро.