В гостуване по БНТ тя отбеляза, че е много като потребители да обръщаме внимание на гаранциите за безопасност на стоките, които купуваме – информация за производителя, задължителните маркировки като знака СЕ и други.

За кои са продукти сигналите са най-много?

Според "Ние, потребителите" най-много са сигналите за опасни козметични продукти – 36%, детски играчки – 15%, електрически уреди – 10%, моторни превозни средства – 9%, и химически продукти – 6% от всички изпратени сигнали.

Близо половината от случаите, заради които се е стигнало до мерките спрямо тези стоки, са свързани със съдържанието на вредни за здравето химикали и съставки. Сред тях са кадмий, никел и олово в бижутата, алергенни аромати в лосионите за тяло и синтетични химикали, използвани за омекотяване на пластмасата, например в някои дрехи. Сред другите най-често срещани рискове са нараняване (14%), замърсяване на околната среда (8%), задавяне (7%) и токов удар (7%).

България е изпратила 39 сигнала за опасни стоки към Safety Gate, като 36% от тях са за детски артикули и оборудване, 26% - за облекла и 15% за градински, офис и мебели за дома, казват от "Ние, потребителите".

По отношение на рисковете – при 64% от тези изделия опасността е от нараняване, при 31% - от задушаване и при 15% - от задавяне. Други от най-често забраняваните опасни стоки от българските институции са детски играчки, електроуреди, козметика, бижута, предпазни маски, свещи, стоки, имитиращи храни, електронни цигари и др.

Причината в ЕС да се появяват много опасни стоки, въпреки строгите изисквания по отношение на безопасността на предлаганите на европейските потребители продукти и осъществявания непрестанен надзор и обмен на информация, е, че понякога до онлайн пазара и дори до физическите магазини могат да достигнат несъответстващи на действащите стандарти стоки. Тогава потребителят има право да ги върне на търговеца, от който сме ги закупили, и да получим обратно парите си за тях, а при претърпени вреди – да претендираме обезщетение по съдебен ред.


"В някои случаи обаче щетите са непоправими – от материални до загуба на човешки животи. Затова най-важна е превенцията!", посочва авторът на "Ние, потребителите" Габриела Руменова. Тя отбелязва, че рисковете са различни и невинаги могат да бъдат разпознати от потребителите, а често са необходими лабораторни изпитвания и експертни познания за оценката и заключенията. Затова е важно да има непрестанно актуализиращо се законодателство, отговорни производители, дистрибутори и търговци на дребно, компетентни и ефективни контролни органи, както и активни и отговорни към поведението си потребители, които проверяват местата за пазаруване и стоките, които купуват.

Как да се предпазим от опасни стоки?

Съвети за предпазване от опасни стоки: