Вече 10 поредни години експертите от ИПИ
събират данни за данъците, които имат ключово значение за приходите
общинските бюджети - сграден данък (за нежилищни имоти на фирми), данък
за прехвърляне на собственост, данък върху превозните средства (за
автомобили с мощност от 74 kW - 110 kW), патентен данък за търговците на
дребно (с до 100 кв. м търговска площ). Проучването вкрючва и
облагането на таксиметровите превози. Оказва се, че през 2021 г.
най-голям брой увеличения има при данъка върху недвижимите имоти (34), а
най-много намаления – при данъка върху превозните средства (23),
разказва в-к Сега.
Авторите на анализа проследяват данните през годините, за да потърсят
причините и логиката за увеличенията и намаленията. И установяват ясна
тенденция:
Ставките на местните данъци се задържат в изборна година, но после се
качват. Така през 2015 г. и 2019 г. - когато гласувахме за кметове и
общински съветници, налозите почти не се променят, но пък в следващите
две години се увеличават за доста населени места.
През 2020 г. е налице
вдигане на данъците в най-много общини, като покачването продължава и
през тази година. Но от ИПИ отбелязват, че 2021-ва е и годината с
най-много намаления на местните данъци за последното десетилетие. Това
си има логично обяснение - местните власти се опитват да смекчат
данъчната тежест за бизнеса и гражданите заради пандемията и
икономическите последствия от битката с коронавируса.
През 2020 г. в голяма част от общините плащанията на местните данъци
бяха отложени (обикновено до края на месец юни), а в някои бяха намалени
и по размер. Продължаващата извънредна епидемична обстановка в началото
на 2021 г. се вижда и в рекордния брой намалени данъци в общини,
въпреки че те все пак не могат да вземат превес над случаите на
увеличения, посочват икономистите.
Интерактивните карти, подготвени от ИПИ, позволяват да се видят и
сравнят размерите както на общата данъчна тежест, така и на всеки от
разглежданите местни данъци за всички 265 български общини. На областно
ниво със значително по-ниско ниво на усреднените местни данъци са Видин и
Монтана, а с най-високо – столицата. Сред общините най-ниско е
данъчното бреме в Грамада (Видинско), Сатовча (Благоевградско), Георги
Дамяново (Монтанско), а най-висока – в Созопол, София, Пловдив и Бургас.
Картата представя индекс на данъчната тежест в 265-те общини в
страната. Равнищата на наблюдаваните от ИПИ местни данъци са поставени
на скала от 0 до 100, където 0 е най-ниската местна данъчна тежест в
страната, 100 - най-високата.
ИЗВОДИ
Като цяло увеличенията в местните данъци в българските общини всяка
година са повече на брой от намаленията. Задържането на нивото на
данъчната тежест в изборните години е ясно видимо, както и последващото
повсеместно повишаване. В по-големите общини местните данъци са
по-високи. Увеличенията на местните данъци обаче не водят до осезаемо
повишаване на капацитета за генериране на приходи и финансите на
общините остават силно зависими от трансферите от централния бюджет.
Конкуренцията между общинските власти в опит за осигуряване на добра
бизнес среда и висок стандарт на живот на гражданите може да стане факт
само при финансова децентрализация, заключава анализът на ИПИ.