Останалите проекти в „Транспортна свързаност“ са за цифровизация в железопътния транспорт чрез модернизация на системите за безопасност и енергийната ефективност по жп направления от основната и широко обхватната TEN-T мрежа, модернизация на тягови подстанции и секционни постове по протежение на основната и широко обхватната TEN-T мрежа, с изграждане на система за телеуправление и телесигнализация SCADA, осигуряване на устойчива транспортна свързаност и услуга чрез закупуване на енергийно ефективен и комфортен подвижен жп състав и други.
Събитието бе организирано съвместно с евродепутата Андрей Новаков, като участие са взели европейският комисар за иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж Мария Габриел, председателят на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ“ ЕАД Григори Григоров, генералният директор на НК „Железопътна инфраструктура“ Красимир Папукчийски и представители на Пътническия консултативен съвет.
За първи път подвижен състав за БДЖ ще бъде финансиран с европейски средства чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на Европейския съюз. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на
В рамките на дискусията Росен Желязков е направил общ преглед на проектите, които са заложени в Националния план за възстановяване и устойчивост, които същевременно да покриват критериите и изискванията от ЕК за инвестиции в зеления и цифров преход. Според министър Желязков, че обектите са с висока степен на готовност, като целта е всички да бъдат завършени най-късно до 2026 г., както и че с подбора на проектите се търси повишаване на безопасността и териториалната балансираност на растежа, тъй като повечето инвестиции са насочени към Северна България. С избора на проектите в Националния план за възстановяване и устойчивост се прави и комплексна свързаност на инвестициите, с тези по линия на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ и Механизма за свързване на Европа.
По време на дискусията Григоров е отбелязал важността на железопътния транспорт като услуга, която има два пъти по-нисък въглероден отпечатък за околната среда от автомобилния и пет пъти по-нисък въглероден отпечатък от въздушния транспорт. По тази причина е неотложна необходимостта от модернизация на железницата.
Инвестициите в развитие на железопътния транспорт бяха подкрепени и от представителите на Пътническия консултативен съвет, които от гледна точка на потребители на услугата отбелязаха, че хората освен недостатъците забелязват и подобренията в железопътния транспорт.