Обществената поръчка за проектиране и изпълнение на строително-монтажните работи за участъка от Видин до Ружинци е в три обособени позиции.

В обособена позиция №1 е отсечката от Видин до пътен възел "Макреш" (от км 3+757 до км 33+400). Общата й дължина е 29.643 км. Индикативната стойност за изпълнение на строително-монтажните работи е 250 750 157 лв. без ДДС, но тя не е пределна. Срокът за изпълнение е 30 месеца.

За този участък са отворени 4 оферти. Те са на:

- "Северозапад лот 1" ДЗЗД, в което са: "Нивел строй" ЕООД, "ПСТ Груп", ЕАД, "Пътинженеринг – М" АД, "ПСТ Видин"ЕООД и "ПСТ София" ЕООД;

- ДЗЗД "Видин-Макреш", с участници: "ГБС-Инфраструктурно строителство" АД и "Главболгарстрой Интернешънал" АД;

- ДЗЗД "АПП ВИДИН – БОТЕВГРАД", с участници: "ГРОМА ХОЛД" ЕООД и "ЕВРОПЕЙСКИ ПЪТИЩА" АД;

- "ТРЕЙС ГРУП ХОЛД" АД.

Трасето в участъка от км 3+757 до км 8+870 ще преминава по съществуващия обходен път на Видин, който ще бъде реконструиран и разширен с две ленти за движение в посока, т. е. ще бъде осигурен пътен габарит Г20. След км 8+870 трасето ще бъде изградено изцяло по нов терен извън съществуващия път І-1 с габарит на автомагистрала Г28, включващ две ленти за движение в посока, аварийна лента, банкети и разделителна ивица. Към новия пътен габарит ще бъдат привързани двата съществуващи пътни възела – при пресичането на новия

път с път ІІ-12 Видин - Брегово (пътен възел "Брегово" и с път ІІ-14 Видин-Връшка чука ( пътен възел "Новоселци").

За повишаване безопасността на движение и безконфликтното пресичане с републиканската мрежа в участъка от км 8+870 до км 33+400 ще бъдат изградени 3 пътни възела - п. в. "Видин" при обходния път на града при 9-ти км,

п. в. "Дунавци" при пресичането с третокласния път Дунавци – Синаговци при 20-ти км, и п. в. "Кула" за връзка с пътя Кула – Страцимирово – гара Страцимирово, при 30-ти км. В отсечката ще бъдат изградени 21 големи

съоръжения - 2 моста над реките Делийска и Войнишка, 2 виадукта, 3 надлеза, 5 пътни подлези и 9 селскостопански надлези и подлези. При 15-ти километър от двете страни на пътя ще има площадка за отдих, която ще бъде с ток, вода и пречиствателно съоръжение.

В обособена позиция №2 е участъкът от разклона за Макреш, при бъдещия пътен възел "Макреш", до с. Бела, при пътен възел "Бела" (от км 33+400 до км 47+000). Общата дължина на този участък е 13,6 км. Индикативната стойност е 115 042 400 лв. без ДДС, но тя не е пределна. Срокът за изпълнение е 24 месеца.

За този участък са отворени 7 оферти. Те са на:

- Обединение "Геопът Видин Ружинци" ДЗЗД, с участници: "ПЪТСТРОЙ –92" АД и ГЕОСТРОЙ" АД;

- ДЗЗД "Роуд Груп", в което са: "ДЖИ ПИ ГРУП" АД, "БГ ЛЕНД КО" АД и КОПЕКС И КО" ЕООД;

- "ГБС Инфраструктурно строителство" АД;

- "СЕВЕРОЗАПАД ЛОТ 2" ДЗЗД, с участници: "ПСТ ГРУП" ЕАД, "Пътинженеринг – М" АД, "ПСТ – Видин" ЕООД и "ПСТ София" ЕООД;

- ДЗЗД "АПП ВИДИН – БОТЕВГРАД", с участници: "ГРОМА ХОЛД" ЕООД и "ЕВРОПЕЙСКИ ПЪТИЩА" АД;

- ДЗЗД АМ "МАКРЕШ БЕЛА", в което са: "АВТОМАГИСТРАЛИ ХЕМУС" АД, "ОБРЕС АСФАЛТАТГЕС ТАРРАКО" СА и "ЕМЕ и ХОТА ГРУАС" СА;

- "ТРЕЙС ГРУП ХОЛД" АД.

Тази отсечка от пътя е извън обхвата на съществуващия път I-1 и преминава по ново трасе, с габарит на автомагистрала Г28, включващ две ленти за движение в посока, аварийна лента, банкети и разделителна ивица, като в определени участъци с по-големи наклони е предвидено изграждането и на лента за бавно движещи се товарни автомобили. Между 33-ти и 37-ми км отсечката е западно от съществуващия път I-1 (Е79). При 36-ти км новият път ще пресича ж п линията Видин - София с надлез и ще минава над напоителен канал. От 37-ми до

42-ри км ще се спуска към град Димово и река Арчар, ще пресича път I-1 и при 40-ти км ще преминава над град Димово. От 42-ри до 47-ми км пътят ще продължава над град Димово и село Бела, ще е разположен успоредно на пътя Димово - Ружинци и при 46-ти км отново ще пресича път I-1 с пътен възел.

В този участък ще бъдат изградени 2 пътни възела – п. в. "Макреш" при 36-ти км, и п. в. "Бела" на път I-1 в участъка Бела – Скомля, който е при 46-ти км. Ще бъдат построени редица съоръжения - 8 моста, 2 селскостопански подлеза, водостоци и т. н. В близост до пътен възел "Бела" ще бъде разположен контролен център за управление на трафика.

В обособена позиция №3 е отсечката от с. Бела до Ружинци (от км 47+000 до км 58+128). Общата й дължина е 11.128 км. Прогнозната стойност за изпълнение на строително-монтажните работи е 94 135 800 лв. без ДДС, но тя не е пределна. Срокът за изпълнение е 24 месеца.

За този участък са отворени 6 оферти. Те са на:

- "ИНЖСТРОЙИНЖИНЕРИНГ" ЕООД;

- ДЗЗД "Бела - Ружинци", в което са: "ГБС-Инфраструктурно строителство" АД и "Главболгарстрой Интернешънал" АД;

- "Северозапад Лот 3" ДЗЗД, в което участват: "ПСТ ГРУП" ЕАД, "Пътинженеринг – М" АД, "ПСТ – Видин" ЕООД и "ПСТ София" ЕООД;

- ДЗЗД "АПП ВИДИН – БОТЕВГРАД", с участници: "ГРОМА ХОЛД" ЕООД и "ЕВРОПЕЙСКИ ПЪТИЩА" АД;

- Обединение "ГЕО ПЪТ КАРО БИЛД", в което участват: "Геострой" АД, "Пътстрой-92" АД, "Каро Трейдинг" ООД и "Евробилд" ООД;

- "ТРЕЙС ГРУП ХОЛД" АД.

Отсечката между с. Бела и Ружинци ще бъде изградена с габарит на автомагистрала Г28, включващ две ленти за движение в посока, аварийна лента, банкети и разделителна ивица, като в определени участъци с по-големи наклони е предвидено изграждането и на лента за бавно движещи се товарни автомобили. Такава ще има между 36-ти и 39-ти км в платното за Видин и между 39-ти и 44- ти км в посока Ботевград. Между 47-ми и 52-ри км пътят ще преминава успоредно на жп линията, като е отдалечен от нея и не засяга съществуващия селскостопански път. След това при 49-ти км ще пресича река Скомля над язовира, ще преминава над две дерета и при 52-км трасето ще пресича жп линията Видин - София. Между 52-ри и 58- ми км след преминаването на пътя за село Орешец, новият път ще се спуска към Ружинци. При 56-ти км отсечката ще преминава над път I-1 /E79/ Видин - Кула.

В участъка ще бъдат изградени надлез над жп линията Видин - София, мостове над реките Барата и Скомля, 3 селскостопански подлеза. При 50-ти км от двете страни на пътя ще има площадка за отдих с тоалетни, паркинги, осветление и пречиствателно съоръжение.

Строителството на направлението Видин - Ботевград /167 км/ ще започне от едни от най-сложните отсечки Мездра - Ботевград /33 км/ и Видин - Ружинци /54.3 км/, което е повече от половината трасе на скоростния път. За да върви работата по-бързо, строителството на пътя между Мездра и Ботевград е разделено на два участъка - лот 1 /19.3 км/ и лот 2 /13.4 км/. За лот 2 има избран изпълнител и предстои подписването на договора.

Тръжната комисия по избора на изпълнител на лот 1 продължава работата си и предстои отварянето на ценовите предложения.

Както и тръжната процедура за избор на изпълнители на 33 км от път I-1 между Мездра и Ботевград, така и за участъка от Видин до Ружинци ще се приложи нова схема на плащане, която предвижда цялата стойност на договора да се разплати на изпълнителя след приключване на строителните дейности.. Целта е бъдещите изпълнители на направлението Видин - Ботевград да работят максимално мобилизирано и да завършат обекта качествено и в кратък срок.

Пътят Видин – Ботевград е приоритетен проект в инвестиционната програма на АПИ и МРРБ до 2022 г., тъй като с цялостното хомогенизиране и модернизация на трасето от Дунав мост 2 ще се осигури бърза и удобна връзка между автомагистралите "Хемус", "Тракия" и "Струма". С изпълнението на проекта транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното въздействие на шума и замърсяването на околната среда от интензивния тежкотоварен трафик.