Съгласно Закона за хората с увреждания (ЗХУ) регистрираните в специалния регистър, поддържан от АХУ, специализирани предприятия и кооперации имат право да поискат възстановяване на 50% от осигурителните вноски за сметка на работодателя за всички наети работници и служители. Работодателите в реалния сектор могат да поискат възстановяване на 30% от осигурителните вноски само за наетите от тях хора с увреждания.
Средствата се възстановяват от Агенцията на тримесечие след проверки за наетите лица с увреждания и за изплатените осигурителни вноски. Те трябва да бъдат изразходвани целево за подпомагане на рехабилитацията и социалната интеграция на заетите хора с увреждания в специализирана и реалната работна среда. Допустими са и разходи за инвестиции в създаване на подходяща работна среда за заетите хора с увреждания. От АХУ извършват и проверки на място, за да установят целевото използване на средствата.
Заедно със заявлението за възстановяването на осигурителни вноски по ЗХУ работодателите подават и декларация за получена държавна помощ. Във връзка с нов европейски Регламент 2023/2831 относно държавните минимални помощи (de minimis) от АХУ са разработили нов формуляр на декларацията. Документите, свързани с искането за възстановяване на вноските, са достъпни на сайта на рубрика „Проекти/програми“, подрубрика „Възстановяване на осигуровки“.