Анализ за периода 2019-2021 г. показва, че глобите не са актуализирани повече от десет години и малките санкции нямат никакъв ефект спрямо нарушителите, които често предпочитат да ги плащат редовно, вместо предприемат мерки за преустановяване на замърсяването. Ниските санкции водят до повишаване броя на нарушенията, а от там - до увреждане на компонентите на околната среда - атмосферния въздух, атмосферата, водите, почвата, земните недра, ландшафта, природните обекти, минералното разнообразие, биологичното разнообразие и неговите елементи. От МС отбелязват, че това води и до реална опасност от застрашаване на живота и здравето на хората.
С нормативните промени се повишават санкциите при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и при неспазване на определени емисионни норми и ограничения. Прилагат се формули за изчисляване на санкции при измерени концентрации над установените среднодневни и средногодишни норми за допустими емисии.
Промените по отношение на нарушенията, касаещи качеството на атмосферния въздух, са в съответствие с европейската директива за емисиите от промишлеността. С измененията в наредбата се цели увеличаване на санкциите при отчитане на инфлацията, като най-вече се спазва принципът "замърсителят плаща".
Размерът на индивидуалните санкции за повечето замърсяващи вещества се повишава с 50%, а в някои случаи увеличението достига и до 100%.