Смесената система предвижда плащане на такси на база на изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона /тол система/ и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до или равна на 3,5 тона /електронна винетка/. Със законопроекта се предвижда създаването на изрична законова регламентация на посочените варианти за таксуване, приложими към различните категории пътни превозни средства, посочват вносителите Александър Ненков от ГЕРБ и група народни представители.
Предвижда се Агенция "Пътна инфраструктура" да сключва договори с търговци, които желаят да извършват дейност по събиране/инкасиране на вземания за такси за ползване на платената пътна мрежа. Условията, на които следва да отговарят тези търговци, ще бъдат предварително обявени и общовалидни за всички, които желаят да сключат договор. За изпълнение на функциите по управление и контрол на системата е предвидено в агенцията да се създаде ново структурно звено - Национално тол управление.
Ненков обяснил, че се предвижда електронната винетка да влезе в сила от 1 януари 2019 г., а тол системата за тежкотоварните автомобили - от август 2019 г. Шофьорите няма да лепят вече винетни стикери. Властите ще проверяват по електронен път дали винетката е платена или не, уточнява Ненков. По думите му винетките ще могат да се купуват и през мобилно приложение. Той допълва, че цената на винетките няма да се увеличава. Ще бъде въведена и винетка "уикенд".
От БСП и ДПС са заявили, че по принцип са „За” въвеждане на тол системата, но законопроекта не бил ясно разписан, нямал и финансова оценка. Те са поискали да има ефект от системата и върху общинските пътища. От левицата са възразили и срещу отсъствието на министъра на регионалното развити и благоустройството Николай Нанков. Той е изразил своята позиция за законопроекта вчера, при представянето на докладите по него.