Всеки кандидат за съдебен заседател трябва да отговаря на изискванията на чл. 67, ал. 1 и ал. 3 от Закона за съдебната власт, а именно:
1. Да е дееспособен български гражданин, който:
- е на възраст от 21 до 68 г.;
- има настоящ адрес в общината, която попада в рамките на съдебния район на съда, за който кандидатства;
- има завършено най-малко средно образование;
- не е осъждан за умишлено престъпление, независимо от реабилитацията;
- не страда от психични заболявания.
2. Съдебен заседател не може да бъде лице, което:
- е избирано за съдебен заседател за два последователни мандата към същия съд;
- е съдебен заседател в друг съд;
- е общински съветник от съдебния район, за който е избран;
- участва в ръководството на политическа партия, коалиция или организация с политически цели;
- работи в съд, прокуратура, следствени органи, Министерство на вътрешните работи или други органи от системата за национална сигурност, намиращи се в съдебния район, за който е избран.
II. Утвърждаване на образци и документи, както следва:
- Заявление за кандидатстване за съдебен заседател (Пр. №1);
- Писмено съгласие по чл. 68, ал. 3, т. 7 от ЗСВ (Пр. №2);
- Декларация за липса на обстоятелства по чл. 67, ал. 3 от ЗСВ (Пр. №3).
III. В срок до 17 август2023 г. (вкл.) кандидатите за съдебни заседатели подават в деловодството на Общински съвет - Мездра в сградата на Общинска администрация - Мездра, ул. „Христо Ботев“ №27, всеки работен ден от 8:00 ч. до 17:00 ч. Заявление за кандидатстване за съдебен заседател (Приложение №1), ведно със следните документи:
- подробна автобиография, подписана от кандидата;
- нотариално заверено копие от диплома за завършено образование;
- медицинско удостоверение, че лицето не страда от психическо заболяване;
- данни за лица на две лица, към които общинския съвет да се обръща за препоръки;
- мотивационно писмо;
- писмено съгласие (Приложение №2);
- декларация за липса на обстоятелства по чл. 67, ал. 3 от ЗСВ (Приложение №3);
- документ за извършена проверка по реда на Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия, ако са родени преди 16 юли 1973 г.
Всеки кандидат за съдебен заседател, роден преди 16 юли, 1973 г., е длъжен лично да изиска от Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия предоставянето на такъв документ. Това става чрез саморъчно попълнено заявление. Същото може да бъде изтеглено от сайта на комисията: https://comdos.bg/obsluzhvane-na-grazhdani/blanki /Приложение 2/
Заявлението може да бъде изпратено по пощата, с обратна разписка на адрес: област София (столица), община Столична, гр. София, Отдел „Обслужване на граждани“ или сканирано, на електронен адрес: info@comdos.bg, тел. за връзка: 02 800 45 06.
Задължително на заявлението да се напише, че е необходимо за да се представи при кандидатстване за съдебен заседател в Окръжен съд - Враца, като се посочи и срока за подаване на документите пред ОбС – 17.08.2023 г.
IV. Създава временна комисия за провеждане на процедурата по избор на съдебни заседатели в следния състав: председател - Яна Нинова - Председател на ОбС Мездра и членове: д-р Илиана Михайлова - член на ГС „БСП за България“, Тошко Стоянов - член на ГС „Единни за Мездра“, Мирчо Мирчев - член на ГС „Либерален алианс“ и Христина Стоянова - член на ГС „Обединени вдясно“.
V. Възлага на Времената комисия:
1. Да извърши проверка на документите на кандидатите, подали заявления за съдебни заседатели за Районен съд - Мездра и да изготви списък на допуснатите до участие кандидати.;
2. Да установи служебно обстоятелство по чл. 67, ал. 1, т. 4 от Закона за съдебната власт на подалите документи за съдебни заседатели, както и да изиска от председателя на Районен съд - Мездра списък на съдебните заседатели, които са били два последователни мандата в същия съд, с оглед проверка на обстоятелствата по чл. 69, ал. 2 от Закона за съдебната власт.;
3. Да публикува на интернет страницата на Общински съвет - Мездра най-малко 14 дни преди датата на изслушването по чл. 68а от Закона за съдебната власт списък на допуснатите по документи до участие кандидати, заедно с техните автобиографии, мотивационни писма и препоръки и документи по чл. 68, ал. 3, т. 9 от същия закон. Най-малко 10 на сто от лицата, които се включват в списъка, трябва да са с квалификация в областта на педагогиката, психологията и социалните дейности.;
4. Да проведе изслушване на кандидатите на свое заседание, при спазване на изискванията на чл. 68а, ал. 1-3 от Закона за съдебната власт, да изготви протокол от изслушването и да състави окончателен доклад за одобрените кандидати, които да публикува на интернет страницата на Община Мездра и да внесе в Общинския съвет в седемдневен срок преди гласуването.
VI. Възлага на Председателя на Общински съвет - Мездра да обяви откриването на процедурата за определяне на съдебни заседатели и условията, реда и правилата за нейното провеждане, съгласно настоящото решение в един местен вестник, на интернет страницата на Общински съвет - Мездра и Община Мездра, в електронните медии и на информационното табло в сградата на Община Мездра.
Предвид дългата процедура по определяне на съдебни заседатели, с оглед спазване на сроковете, предвидени в Закона за съдебната власт и предвид обстоятелството, че през настоящата година предстои провеждането на избори за органи на местното самоуправление, на основание чл. 60 от Административнопроцесуалния кодекс допуска предварително изпълнение на решението.
***
Информация за изискванията, срока за кандидатстване и необходимите документи може да намерите на: https://obs.mezdra.bg/wp-content/uploads/2023/06/%...