В отговора на министър Стоянова се посочва, че в „Холдинг Български държавни железници“ има 116 работни места, от които 28 са вакантни. В „БДЖ-Товарни превози“ общият брой на работните места е 2354, като незаетите щатни бройки са 305. Работните места в „БДЖ-Пътнически превози“ са общо 5501, от които вакантни към момента са 354. В Националната компания „Железопътна инфраструктура“ има 11 651 работни места, а от тях незаети са 1305.
Средната възраст на работещите в посочените дружества е 52 години, се казва още в отговора на министъра. Има и служители, навършили пенсионна възраст, но продължаващи да работят.
Средната работна заплата в „Холдинг БДЖ“ е 2414 лв., в „БДЖ-Товарни превози“ – 2282 лв., в „БДЖ-Пътнически превози“ е 2117 лв., а в Националната компания „Железопътна инфраструктура“ – 1892 лв., е записано още в отговора на министър Стоянова.
За да се справят с липсата на кадри, в дружествата „Холдинг БДЖ“ и Националната компания „Железопътна инфраструктура“ разполагат със собствени лицензирани Центрове за професионално обучение, които предлагат и сключване на договори за работа в системата. В двата центъра са професионално обучение и квалификация се провеждат курсове за регулирани професии, ключови за дейността. Обучават се курсисти по професии в експлоатационна и ремонтна дейност, ръководители движение, за придобиване на правоспособност за локомотивен и помощник локомотивен машинист, стрелочници и други. Предлага се заплащане на курса на обучение, ежемесечна стипендия в размер на минимална работна заплата за страната през целия период на обучение, сключване на договор и гарантиране на заетост, е записано още в отговора до народните представители.
Паралелно с това, „БДЖ-Пътнически превози“ изпълнява договор за дуално обучение и си сътрудничи с четири професионални гимназии в страната. Разкрити и запълнени са 13 паралелки с над 150 ученици, обучаващи се по специалности и професии с недостиг. Дружествата си сътрудничат още с Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“, Университета за национално и световно стопанство – София, Русенския университет „Ангел Кънчев“, като се изпълняват стажантски и стипендиантски програми. Активно се работи и с „Бюро по труда“ и социалните партньори.
Отговорът на министър Красимира Стоянова завършва с припомняне, че тече процес по обновяване на подвижния състав и модернизация на железопътната инфраструктура, което ще подобри условията на труд на работещите в железниците.
Пълните текстове на депутатския въпрос и отговора на министъра са публикувани и могат да бъдат прочетени на сайта на Народното събрание.