Освен колани в автобусите, се предвижда
задължителни да станат и видеорегистраторите, които да заснемат
случващото се в превозните средства.
Александър Ненков и Станислав Иванов от ГЕРБ са вносителите на
поправките, а повод за предложението им е катастрофата край Своге, при
която загинаха 17 души. Смята се, че нямало да има толкова много жертви,
ако пътниците в автобуса са имали колани.
Новите текстове предвиждат превозвачите да имат 6-месечен гратисен
период, за да оборудват автобусите си с колани. След изтичането на този
период те ще бъдат глобявани. Санкцията за шофьор на автобус без колани
ще бъде 500 лв., а за фирмата превозвач - 3000 лв. 1500 лв. ще бъде
глобата за липсата на видеорегистратор.
Изключение ще се прави само за автобусите,
които извършват превоз на кратки разстояния до 30 км, тъй като в тях е
разрешено да има правостоящи.
"Санкцията е 3000 лв. Тя е пренебрежимо малка, в сравнение с ефектите,
които могат да се случат след това", това заяви Станислав Иванов по
време на дебатите. По думите му с въвеждането на видеонаблюдение в
автобусите при ПТП веднага ще се установява кой е виновен.
Председателят на транспортната комисия в НС Халил Летифов обясни, че ДПС
ще подкрепи текста с мотива за спасяване на човешки животи.
От БСП също обявиха, че не смятат, че така
трябва да се приемат текстовете и също прогнозираха проблеми при
въвеждането им.
"Всички автобуси трябва да имат колани, това се записва в Закона за
движение по пътищата и не допускаме регистрация на автобус без колани,
просто не може да бъде регистриран и определяме превозите, за които това
нещо не важи", коментира "червеният" Георги Свиленски.