„Благодаря на всички, които се включиха в този форум, защото образованието е всичко. Мисля, че е излишно да се убеждаваме за ползата от знанията и уменията, особено в днешното дигитализирано време, което е още едно предизвикателство. Нека в една една откровена дискусия да споделим идеи, но и конкретни предложения, които да намерят място в една бъдеща стратегия за развитие на образованието в община Лом. Трябва да имаме план и да работим последователно, ако искаме нашият град да има добро бъдеще.“ – заяви кметът д-р Георги Гаврилов.
Социалният антрополог Харалан Александров представи резултатите от изследване за нагласите на младите хора към образованието и възможността да намерят трудова реализация в Лом. „Градът е сред най-засегнатите от демографската криза и миграцията през последните 30 години, населението на Лом е намаляло с една трета. Един от проблемите е във възпроизвеждане на социалните неравенства, липсата на целенасочена държавна политика вече толкова години пък е довела и до регионални неравенства. Наблюдаваме и един парадокс – инвестицията в образованието води до инвестиция в миграцията. Но, обнадеждаващото в изследването е, че все повече млади хора са склонни след като завършат висшето си образование или придобият някаква професионална квалификация и са добри рабтоници, да се върнат в Лом. Но това няма как да стане, ако не им помогнем - държавната и местната власт трябва да рабоят заедно в тази насока“ – каза Александров.
Според социолога доц. Алексей Пампоров от Института за изследване на обществата и знанието при БАН, един от сериозните проблеми младите хора да напускат не само Лом, но и цяла Северозападна България, е в грешната структура на висшето образование у нас. От 52 висши учебни заведения 27 са в София, а останалите в големите градове и младите отиват там. В същото време и средното образование е недобре структурирано и създава образователни неравенства чрез т.нар. елитни гимназии, които също се намират предимно в столицата и няколко големи града. „Добре е, че в община Лом в последните години не е закрито нито едно училище и че всички деца посещават училище, това е добро включващо образование. Но пък проблемът е, че част от тези деца не завършват учебната година, а отиват при родителите си най-вече в чужбина.“ – сподели доц. Пампаров.
„Факт е, че младите напускат града ни, но е факт, че понякога вървим след събитията. Толкова време изгубихме, къде заради липсата на държавна политика за регионите или неглижиране на пробемите на образованието от страна местната власт преди години. Необходима ни е стратегия в центъра на която да са младите хора. С кмета д-р Гаврилов и колегите тук обсъждахме как да изградим един център за стартъп бизнес, нещо което със сигурност би върнало много млади хора. Разбира се, необходими са още много усилия и конкретни мерки, които да обвържат образованието, професионалната квалификация и бизнеса“ – заяви Николай Киролов, директор на фондация „Рома-Лом“.
Докторът на историческите науки от Института за исторически изследвания към БАН Румян Сечков, който бе и водещ на форума, също наблегна на необходимостта от стратегия, в центъра на която да бъдат трите стълба на образовието – училище, ученик, родител.