Сред най-важните нови положения е въвеждането на ограничение колко пъти човек може да се яви на изпит. Сега на практика ограничения нямаше, а единственото условие е да се вземат допълнително часове преди повторното явяване, а ако междувременно са минали шест месеца - да се направи и нов вътрешен изпит, който обаче често е формалност. От декември условията ще са доста различни, а цената на неуспешния изпит - много по-солена.

Кандидатът ще има право да се яви на теоретичен изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца от вписването му като завършил теоретично обучение в информационната система. Ако не успее да вземе успешно т.нар. листовки, ще може да се яви на нов изпит след преминаване на ново теоретично обучение. Напоследък често кандидатите се готвят сами за листовки, така че това изискване остава сравнително формално. Това обаче не може да се каже за новите изисквания към скъсаните на практическия изпит.

И тук се въвежда ограничение кандидатът да може да се яви на практически изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца, като срокът започва да тече от успешното полагане на теоретичния изпит или от вписването му в системата като завършил практическо обучение. При неявяване или неуспешно полагане на практически изпит в посочения срок кандидатът може да се яви на нов практически изпит след преминаване на ново практическо обучение, гласят новите правила. Това означава, че ако за четири опита човек не успее да вземе книжка, ще трябва на практика да плати отново цялата цена на курса, за да се яви за пети път.

Предложенията целят до теоретичен или практически изпит да се допускат подготвени кандидати, които са придобили необходимите знания, умения и поведение, изисквани за управление на моторно превозно средство, мотивираха проекта авторите му от министерството на транспорта. Кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС, започнали обучения до влизане в сила на настоящата наредба, се изпитват по досегашния ред, т.е. записаните в курсове до 10 декември няма да бъдат засегнати от промените.

Има и някои облекчения в изискванията към обучителните курсове. Отпадат вътрешните изпити с инструктора/центъра преди явяването на официалните. Дипломата няма да се представя при началото на курса, а при издаването на книжката. Сега кандидатът носеше копие от дипломата на инструктора си в началото на курса, а после и при издаването на книжката, което, според авторите на промените, излишно натоварва хората. При отнета книжка заради изчерпани точки няма да се представя удостоверение за психологическа годност при явяване на нов курс, а справката ще се извършва служебно.

Любопитна промяна има относно записите от практическите изпити. Сега те се пазят три месеца след изпита, а занапред срокът се удължава на две години. С предложението се цели при настъпване на пътнотранспортно произшествие с водач със стаж по-малко от 2 години да бъде осигурена възможност за преглед на видеозаписите от изпита на виновника за инцидента. Така комисията за служебно обследване на подобни произшествия ще може да набележи мерки за тяхното ограничаване, посочват вносителите.

Важна промяна има и за самите учебни центрове и инструктори. Документите, свързани с курса - учебен дневник, учебен картон и списък на кандидатите, ще трябва да се водят в електронна форма, но за целта първо ще трябва да се подобрят функционалностите на информационната система.


Източник: novini.bg