„Потребителят е по-слабата страна в
отношенията с търговците. Затова трябва да са защитени с по-силни мерки.
Това е възможност да се подават колективни искове от страна на
потребителите, когато има нанесени вреди. Налагаме и санкции, които ще
бъдат в сила в при трансгранични нарушения“, заяви Йоурова.
Тя уточни, че се работи и по отношение на
търговията в интернет. Според нея потребителят не е достатъчно добре
информиран и често попада в клопката на недобросъвестни търговци. Оказва
се, че не знае какви са правата му, както и кой е продавачът. Не знае
също и към кого да се обърне, за да си ги потърси. Затова той трябва да
бъде информиран и да си търси правата, а не да се оставя да бъде мамен –
категорична беше Йоурова. Тя каза още, че са приключили с методиката на
проверяване и изпитване на качеството на храните.
„Държавите членки ще определят сами ресорните органи, които ще упражнят
тези мерки. Вече сме провели конкретни тестове и в България, и в други
страни. Тестването бе извършено чрез различни методи. Така се стигна до
изработването на единна методика. Ще я предоставим на държавите членки,
така че веднага могат да пристъпят към откриване на този проблем. Тогава
могат да се проведат диалози с производителя. Той трябва да посочи
обективни причини за различно качество“, допълни тя.
По думите ѝ, ако те не предоставят доказателства, тогава отговорният
орган ще определи производство.
„Има три марки, които въвеждат подобрения в
своята рецепта. Определени търговски вериги прилагат контрол при
зареждане на определени стоки в складовете си. Относно предложението на
Мая Манолова, съм на същото мнение, че възможно най-скоро трябва да се
реши този проблем. Новите правила ще бъдат силни, ще има санкции“,
обясни Йоурова и добави, че са анализирали нивото на санкциониране на
нелоялни търговски практики. „Движим се в посока на съвместни действия
на няколко държави членки. Трябва да хармонизираме санкциите“, каза още
тя.
• Общество / Общество • 1259 • 0
Нови правила и сериозни санкции за нелоялните търговци
Потребителят трябва да бъде защитен
по-добре от търговците, защото той се оказва уязвим. Това каза
европейският комисар по въпросите на правосъдието, потребителите и
равнопоставеността между половете Вера Йоурова във връзка с
конференцията на тема: „Потребителското право и политика за защита на
потребителите днес. Можем ли да се справим по-добре?“, предаде репортер
на БГНЕС.