Разговорът се състоя в рамките на най-голямото изложение в света в сферата на образованието , което се провежда в Лондон. На него присъстваха и заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева и проф. Найден Шиваров, директор на Националния STEM център.

По време на срещата бяха представени функционалностите на част от инструментите. От Google обясниха, че още от 2015 г. използват функционалности на изкуствения интелект, за които често потребителите дори не подозират. Сега обаче се разработват нови решения, насочени към улесняване и подпомагане на ежедневната работа на учителите.

Анализът показва, че инструментите, които досега предоставят на училищата, спестяват средно по 10 часа седмично на учителите или повече от един работен ден. С функционалностите, до които ще имат достъп тези 200 български училища, спестеното време ще е дори по-голямо. „Много училища в България имат добър опит с работата с тези продукти и затова страната ни иска да ги подкрепи и да им даде възможности да използват най-новите решения на глобално ниво“, подчерта министър Цоков. Двете страни се договориха, че процесът може да започне още от април, а от активността на училищата ще зависи тяхното подбиране. Министър Цоков бе гост и в централата на Google в Лондон, която отговаря за повече от 50 държави в света.

Всички образователни институции ще имат достъп до инструментите на Canva напълно безплатно, за което предстои да бъде подписано споразумение между МОН и компанията. Това бе договорено по време на среща на министър Цоков с представители на австралийската фирма. Те са водеща платформа за визуално оформление в света, като от години разработват специални функционалности, насочени към образованието. Във всички страни те са безплатни, но е необходима активна позиция от страна на съответните министерства, каквато в България е липсвала досега. Към момента около 60 млн. студенти и учители от целия свят ползват тези функционалности ежедневно, а обхванатите ученици надхвърлят 600 хил.

България и Чехия ще обменят опит при разработването на учебни програми и учебно съдържание. Това бе обсъдено по време на среща на министър Цоков с представители на
чешкото Министерство на образованието, младежта и спорта и Националния им педагогически институт. По време на срещата бе представен опитът на Чехия в образованието.

През 2004 г. те правят сериозна реформа като оставят голяма автономия на училищата по отношение на учебните програми. Министър Цоков представи политиката на България в тази област и изрази интерес да се продължи диалогът на експертно ниво за обсъждане на добри практики, които могат да бъдат приложени и в страната ни.

Дигитализацията и използването на изкуствения интелект в образованието ще са основни теми, по които България и Полша ще си сътрудничат в сектора. Това бе договорено по време на среща на проф. Цоков с представители на полското Министерство на националното образование. Българският министър посети полския щанд на изложението BETT и разговаря с компаниите и институциите, участващи на него. През последните години Полша е инвестирала около 100 млн. евро в платформа, сходна с българската Дигитална раница. В тази връзка двете страни се договориха да обсъдят взаимния си опит, който може да е полезен за намиране на най-добрите и работещи решения при надграждането и развитието на тези платформи.

В Лондон министър Цоков посети и най-голямото българско неделно училище в Европа - „Васил Левски”. В него се обучават 526 ученици, като 176 от тях участват и в допълнителни училищни дейности. През тази година то отбелязва 15 години от своето създаване, а по време на визитата неговият ръководител Милена Везенкова благодари на МОН за последователната подкрепа през годините. Сред интересните нововъведения в него е, че от миналата година е основан и клуб ,,Медийна грамотност и журналистика“, който се води от журналиста Васил Христов.