При извършените от началото на кампанията над 1800 проверки по Черноморието са съставени повече от 350 акта за различни нарушения. Близо 100 от тях са платени в 14-дневен срок от връчване на акта - срокът, в който се задейства 20%-ната отстъпка, информираха от приходната агенция.

Отстъпката бе въведена преди три години, като целта й е да откаже търговците да обжалват безспорни нарушения и така да блокират събирането на глоби и спестените данъци. В случая установените от данъчните инспектори нарушения са основно за неиздаване на касови бележки или разлики в касовите наличности, което е индикатор, че търговецът не отчита с касов апарат всички продажби.

От НАП отчитат подобрена фискална дисциплина от страна на търговците и повишени търговски обороти при сегашните си проверки по морето. Няма запечани търговски обекти, което се възприема и за най-строгото наказание от търговците.

Разликите в касовите наличности и неиздаване на фискален бон остават най-честите нарушения - те се наблюдават при всяка 14-а проверка. В същото време драстичните нарушения на данъчно-осигурителното законодателство са единични – до момента само малки обекти по крайбрежието са установени да извършват дейност без фискално устройство. Не са установени и случаи на сезонни работници, назначени без договори.

От приходната агенция напомнят, че потребителите имат право да задържат плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Промяната е в сила от 1 януари 2024 г. и бе въведена с цел засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.

Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play.

НАП призовава още потребителите да подават сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения на телефон 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: infocenter@nra.bg.


Източник: segabg.com