Пренасочване на отделни случаи ще се прави и занапред, но само централизирано, след подробна обосновка на съответния председател на ТЕЛК, обясниха от Министерството на здравеопазването. Целта е да се спре “футболизирането“ на медицинските експертни досиета на пациентите чрез прехвърлянето им по 4-5 пъти между ТЕЛК в страната.

“В рамките само на един месец, от 1-ви до 30 септември, са пренасочени 2929 случая, като 200 от тях са многократно пренасочвани, коетоясно показва, че по този начин хората се ощетяват като се отлага значително тяхното освидетелстване”, казаха от МЗ.

По-рано от пациентски организации “Заедно с теб“ сигнализираха, че от 2 октомври е премахната възможността на лекарите в ТЕЛК да пренасочват досиета на пациенти, ако липсва конкретен специалист в комисията. Според “Заедно с теб“ в много комисии липсват различни специалисти и лекарите не могат да издадат компетентно решение, особено, ако се касае за по-рядко заболяване, което създава трудности.

От МЗ обаче обясниха, че електронната система за разпределяне на заявления за медицинска експертиза е настроена така, че да съобразява водещото заболяване на лицето с наличните специалисти в съставите на ТЕЛК.

“До промените през март 2024 г. на Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи функционираха около 75 ТЕЛК, като принципът на разпределение на случаите за експертиза беше териториален.

Години наред ТЕЛК се справяха с всички насочени им случаи без проблеми и без да имат претенции за връщане на заявления поради липса на специалисти. Всички ТЕЛК, трябва да могат да разглеждат всички насочени към тях случаи, тъй като са общи като профил, а не специализирани“, казаха от МЗ.

Оттам уточниха също, че е предоставена възможност на всички ТЕЛК при необходимост да ползват услугите на външен консултант.


Източник: mediapool.bg