Преди броени дни Великобритания заяви, че работи по нов закон, който ще забрани продажбата на дизелови и бензинови автомобили през 2040 година. Обединеното кралство обаче не е единствената страна, която има подобни намерения.
В началото на 2016 година, Норвегия стана първата страна в света, която реши в близко бъдеще елиминира продажбата на автомобили с ДВГ. Всъщност, норвежците са по-радикални от британците, защото смятат да започнат с прехода към електромобили само след 8 години - през 2025 г. Първоначално това няма да стане с нормативни забрани, а с бонуси за всеки, който замени старата си кола с електромобил.
По плановете на скандинавците всеки шофьор трябва да се е разделил със своя бензинов или дизелов автомобил до 2050 г., когато доминацията на електромоторите по норвежките пътища ще бъде пълна. Има голям шанс тези планове да се реализират, защото Норвегия вече стимулира продажбата на електромобили с държавни дотации на стойност 420 милиона евро годишно. Днес в скандинавската страна се движат над 135 000 електромобила, което е доста при население от малко над 5 милиона. Всъщност, 30% от продадените за 2016 г. нови автомобили в Норвегия са били електромобили.
Германия също планира да премахне колите с ДВГ от своя пазар, като това ще стане след 13 години - през 2030 г. Немците обаче нямат конкретна идея, как да постигнат това - едни предлагат това да се постигне със стимули, а други искат пълна забрана на регистрациите на коли с ДВГ след 2030 г.
Франция също има стратегия, който да доведе до края на колите с ДВГ. Това трябва да стане с инвестиции в по-чиста енергия, отказ от употребата на въглища и по-високи стимули за закупуването на електромобили. Французите твърдят, че постепенно ще насочат автоиндустрията си към отказ от ДВГ.
Доста други страни също обмислят в определен момент да се откажат от автомобилите с ДВГ. Индия например бе обявила, че след 2030 година ще продава единствено електромобили, но много анализатори гледат скептично на това заявление - населението на азиатската страна е бедно, все още смята колата за лукс и разчита предимно на бензинови мотопеди. Автопроизводителите обаче не стоят със скръстени ръце и се подготвят за бъдещето, в което ДВГ ще е само ръмжащ и димящ спомен. И докато някои компании просто инвестират повече пари в развитието на електрически и хибридни технологии, то други отиват доста по-далеч.
Toyota например публикува официален план, според който японската марка ще преустанови производството на дизелови и бензинови автомобили до 2050 година. Toyota е известна със своите иновативни хибриди, като именно те и тяхното масовизиране са първата стъпка в плана. Междувременно компанията е и лидер при разработката и производството на водородни коли. Toyota обяви тази седмица, че е постигнала значителен напредък, създавайки батерия, която може да се зарежда за броени минути. Всичко това показва, че амбицията на японците е наистина голяма и те ще изпълнят плана си.
От Volvo са дали заявка, че след 2019 година ще продават единствено плъг-ин хибриди и електромобили. Шведите планират да пуснат първата си електрическа кола именно през 2019 година, и до 2021 г. да имат 3 изцяло електрически модела.
Renault планира постепенно да се откаже от дизеловите двигатели. През 2020 година дизеловата опция ще изчезне от двигателната гама на Clio, а малко по-късно това ще стане и с Megane. Французите ще се насочат към хибридите и електромобилите, но не са съобщили кога смятат да се откажат и от бензиновия ДВГ.
Според консултантската компания AlixPartners повечето европейски производители ще предприемат подобен ход и в близко бъдеще ще заменят дизеловите си двигатели с плъг-ин хибриди. Прогнозата е, че през 2030 година пазарният дял на дизеловите коли ще спадне от сегашните 52% на едва 9%. Не всички автопроизводители обаче са съгласни с подобен бърз преход към електрически автомобили.
По всичко изглежда, че Daimler ще са последните мохикани на дизеловите двигатели. Наскоро шефът на германския концерн Дитер Цетше заяви, че макар бъдещето да е на електрическите коли, то още не е настъпило. "Заслужава си да се борим за дизела", сподели Цетше, цитиран от Bloomberg. Според шефа на Daimler дизеловите двигатели все още са най-доброто и удачно решение за монтиране на големи SUV модели, лимузини, ванове, камиони и автобуси. Всъщност печалбите на Daimler продължават да растат именно заради дизеловите двигатели на марката.
От BMW също нямат намерение да се отказват скоро от дизеловите си двигатели. За някои желанието на големите немски концерни да продължат продажбите на дизелови автомобили е странно и съмнително.
Само преди броени дни германският вестник „Шпигел“ обяви, че петте най-големи немски марки - Volkswagen, Audi, Porsche, BMW и Mercedes са имали таен съюз, в който са се договорили как да запазят доминацията на дизела, включително и чрез софтуерни измами за нивата на вредните емисии. След публикуването на тази информация немският и европейският антитръстов регулаторен орган започна разследване за наличието на картел при германските автопроизводители.
И докато някои твърдят, че "Дизелгейт" може да се окаже много по-мащабен заговор, то единственият засега виновник в него - Volkswagen, също смята постепенно да се откаже от дизела. Компанията не е съобщила дати, но е разкрила, че смята да премахне дизеловата опция от двигателната гама на бъдещите Golf и Polo, като тази стъпка ще бъде последвана и от другите марки в групата - Skoda, Audi и Seat.
Източник: dnes.dir.bg