В Министерството на транспорта и съобщенията е получено писмо от Stadler, с което компанията уведомява, че на основание чл.37, ал.7 от договора, той следва да бъде прекратен, както и заявление, че се оттегля от процедурата за доставка на 35 мотрисни влака.
Припомняме, че на 26 април 2024 г. беше подписан договор с предмет „Доставка на 7 броя двуетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 300 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал“. Първоначалният срок за внасяне на банкова гаранция от страна на изпълнителя беше 30 работни дни от получаване на уведомление за осигурено финансиране. След изпратено мотивирано искане от Stadler, срокът беше удължен с още 52 работни дни. Крайният срок за подаване на банковата гаранция изтече на 22 юли 2024 г. и до този момент тя не е предоставена, което е още едно потвърждение за отказа на компанията да изпълни възложения ѝ договор.
По думите на министър Гвоздейков, в хода на преговорите между Министерството и Stadler са били положени много усилия за постигане на взаимноизгодни решения, в рамките на закона. От страна на Stadler са поставили ултимативни изисквания, променящи дори обхвата на договора, като същите излизат далеч от рамката на несъществените изменения, което е недопустимо съгласно Закона за обществените поръчки. Това е причината същите да не бъдат приети от страна на Министерството. Решението на компанията да прекрати вече сключен договор за доставка, както и да се оттегли от процедура – и двете с огромен национален и обществен интерес, не отговаря на добрите търговски взаимоотношения.
Въпреки всичко, от ведомството се поддържа непрекъснат диалог с Европейската комисия и ще бъдат положени максимум усилия, за да цялостно реализиране и в срок реформата в железопътния сектор, заложена в Плана за възстановяване и устойчивост.