„До 5 март приемаме оферти за избор на проектант за разширен идеен проект за модернизация на пътя Монтана - София с изграждане на тунел под Петрохан. Съществуващият към момента проект е недалновиден и неработещ, отречен от екологична гледна точка, защото предвижда двулентов път, който няма да промени качествено транспортната свързаност. Ето защо предвиждаме да изградим 84-километрова пътна отсечка с по-голям габарит – четирилентов, и проектна скорост 120 км/час. Трасето ще започва от обхода на Монтана и ще се свърже със Софийския околовръстен път. Така ще имаме бърза връзка от Монтана до София“, съобщи още министър Цеков. Той посочи, че оценката на подадените оферти ще отнеме около два месеца като водещ критерий е най-ниска цена. Така ще може още тази година да започне реално проектиране на скоростната отсечка. Според министър Цеков обаче не може да се посочи евентуален срок за започване на строителството, защото ще има сериозни екологични процедури. „Правим стъпка този проект да се превърне в реалност. Евентуален старт на строителството може да очакваме в период до 3 години. Това е и един от малкото проекти в България, който може да се реализира на концесия или чрез публично-частно партньорство, като удачен вариант държавата да диференцира източниците на плащания, тъй като в момента строи едновременно 5-6 магистрали, защото сме изостанали с транспортната инфраструктура“, коментира още регионалният министър.
По отношение на инвестициите за подобряване на пътната мрежа в областта Андрей Цеков допълни, че Агенция „Пътна инфраструктура“ е разработила съвместен проект с общините Оряхово, Димово, Лом и неправителствена организация, с който ще кандидатства по Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 г. за основен ремонт на 52 км от републиканския път II-11 – крайдунавския маршрут, който свързва Видин, Лом и Никопол, на стойност почти 100 млн. лв. „Това е една от добрите концепции за интегрирани териториални инвестиции в района. Одобряването на проекта зависи и от преценката на Регионалния съвет за развитие, който трябва да го одобри като основен приоритет, за да получи финансиране“, отбеляза още министър Цеков.
Изготвен е технически проект за основен ремонт на 34 км от пътя III-133 Бяла Слатина - Манастирище - Мокреш - Монтана. Проектът е с индикативен бюджет над 40 млн. лв. По програмата за текущ ремонт на АПИ през тази година е заложен ремонт на 12 км от третокласния път Монтана - Лом - Мърчево и на около 30 км от път III-112 Дъбова махала - Монтана. След сигнали от общините за участъци от републиканските пътища в лошо състояние, министър Цеков разпореди АПИ и ОПУ - Монтана да извършат проверка и анализ на възможностите за проектиране и възлагане на ремонти на участъци в аварийно и предаварийно състояние. Сред тях са отсечки от пътищата в Георги Дамяново, направлението Монтана - Вършец, Чипровци - Белимел, Замфирово - Паничерево.
„Над 85 млн. лв. ще бъдат отпуснати на общините в област Монтана от бюджета за изпълнение на инфраструктурни обекти в региона. Подадени са 48 проекта, сред които ремонт на водоснабдителната система на Лом за над 17 млн. лв., общински пътища, ремонт на пътя Брусарци - Белотинци за над 6 млн. лв.“, каза още регионалният министър. Той информира, че от края на тази седмица започва подписването на споразумения с общините, които изпълняват условията – имат валидни и влезли в сила разрешения за строеж, виза за проектиране или становище на главен архитект при инженеринг.
Министър Цеков коментира и новия проектозакон за ВиК и ценообразуването на водата. Той подчерта, че нуждите от инвестиции в сектора са огромни. Заради липсата на консолидация и единен ВиК оператор в област Монтана вече два програмни периода е нямало възможност за инвестиции за модернизация на мрежата с евросредства. „Консолидацията на общините е един от вариантите за подобряване на качеството на водата и спирането на водните режими, но имаме съпротива от общините, които имат достъп до евтина питейна вода, която подават по гравитачен път“, посочи министърът.