На децата беше разяснено, че Бележник е доклад, който Национална мрежа за децата издава всяка година. В него се разглежда какво държавата е обещала, че ще направи за тях, обмисля се дали го е изпълнила през годината и се дават предложения как може да се справя по-добре занапред. И както във всеки друг бележник, който учениците носят със себе си в училище, така и в този Бележник държавата получава оценки от 2 до 6.
Дискусията беше оживена и разгледаните въпроси бяха както от морален характер, свързани с нагласите на участниците и цялостния разглеждан проблем, така и специфични и конкретни по отношение на ежедневните преживявания на участниците във връзка с изпълнението на съответните ангажименти. Особено емоционално беше обсъждането за състоянието на физическата среда в училищата и в града, която би трябвало да е съобразена с нуждите и потребностите на всички хора, за да може да се нарече приобщаваща.
Децата със зрителни и физически проблеми говориха откровено за своите преживявания и ежедневието си в училищата и споделиха, че голям проблем за тях е невъзможността да участват в заниманията по спорт. Участниците във фокус-групата отправиха своите препоръки за това какво може да бъде направено, кой би могъл да помогне и как биха могли да се разрешат поставените проблеми по отношение на различни параметри от процеса на приобщаването на учениците със специфични потребности.