Ако площите обаче са определени само и единствено за пешеходци, според действащия в момента закон те няма да имат право да се движат там. Предлаганите правила обаче ще могат да ги облагодетелстват и те да се движат навсякъде с пълно предимство.
Това са част от промени, които в момента се обсъждат в работната група от Министерството на транспорта и Министерството на вътрешните работи и Министерството на регионалното развитие, която разделя на три части сега действащия и променян над 100 пъти Закон за движение по пътищата. Предложенията ще бъдат внесени до дни за обсъждане, но не се знае каква част от тях ще минат.
„Колоездачите са крайно недисциплинирани. Те не спазват никакви закони. Само една малка част от тях го правят. Даването на повече права, ще ги направи още по-невнимателни“, смятат представители от Пътна полиция, които са категорични, че ще се противопоставят на готвените промени, стигне ли са на обсъждане в парламентарна комисия.
Въпреки многото нарушения, които правят, колоездачите, които са глобени годишно в столицата са едва около 200 и то когато са станали причина за някакво пътно-транспортно произшествие. Последната солена глоба е за любител на велосипеда, който през май месец тази година прегази дете в Южния парк. Той му счупи крака и го влачи десетки метри. Младият мъж беше арестуван, а срещу него беше заведено дело. Според запознати той е санкциониран с около 1000 лева, но от съда, а не от органите на Пътна полиция.
Единствените наказания, които катаджиите могат да налагат, са за липса на жилетка – 10 лева, за каране без светлини и светлоотразители - 50 лв.
Новите промени обаче предвиждат въртенето на педали без жилетка да скочи на 30 лева.
По-сериозни санкции се предвиждат и за минаването на червен светофар. Според членове на работната група наказанието за карането на забранен сигнал или преминаването на знак „Стоп“, без да се спре, трябва да коства на водача на автомобила цели две години без книжка както и глоба от 1000 до 2000 лева. Причината за предлагането на крутите мерки е, че преминаването на червен сигнал е равносилно на опит за убийство и може да коства нечий човешки живот, особено ако кръстовището е по-натоварено и по-високоскоростно.
Други идеи на членовете на работната група са премахването на левия завой. Смята се, че много произшествия стават именно, когато водачите са без предимство, но решават да завият. За да се премахне тази опция обаче, е необходимо не само закона да се промени, но и цялата инфраструктура, което според скептиците, участващи в обсъжданията, граничи с лудостта.