"До този момент компонентите на обучението
бяха разписани в методиката, но без конкретни изисквания за
продължителността им и липса на ефективен контрол. Това създаваше както
предпоставка за нелоялна конкуренция, така и за явяване на шофьорски
изпит без придобиване на ключови умения като управление на магистрала,
скоростен път, при намалена видимост и др.", се посочва в съобщение на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".
Работната група реши управлението на автомобил извън населено място да покрива поне 6 часа, като половината са по автомагистрала или скоростен път. Пожелателно е записано курсистите да са част от автомобилния поток при интензивен трафик. От агенцията уточняват, че подобно изискване се залага за първи път, като досега управлението на магистрала или скоростен път не е било задължително, а се е организирало по инициатива на инструкторите.
Сред другите задължителни елементи са шофиране в населено място с голяма интензивност на движение, което да е поне 10 часа. Минимум 2 часа ще трябва да покрият курсистите за каране по тъмно или в условията на намалена и ограничена видимост. Работната група предлага паралелно с увеличаването на практическото обучение да се намали теоретичната подготовка от 40 на 26 часа. Смята се, че при това положение не би трябвало да има съществен ръст на цените за крайния потребител.
От автошколите обаче вече коментираха, че ако новите изисквания станат факт, шофьорските курсове ще поскъпнат с поне 200-300 лева и ще струват около 1000 лева. Мнението си по новите текстове утре ще дадат няколко браншови организации, сред които Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, Съюзът на преподавателите по авто-мото подготовка, Националният автоинструкторски съюз, Българската асоциация на пострадали при катастрофи и Българското обединение на шофьорите. Преди две години беше последният протест на автомобилните инструктори, като поводът бяха обвинения в корупция и промени в организацията на изпита.
Промените стават факт, след като анализ на пътнотранспортните произшествия през 2018 г. показва, че смъртността сред водачите между 18 и 25 години е с 20% по-висока от всички останали шофьори, а тенденцията е за нарастване на негативната статистика сред тази възрастова група. Обучението на симулатор няма да се зачита
Работната група не е приела предложението част от практическото обучение да се провежда на симулатор. Както и досега, центровете по автообучение ще могат да провеждат занятия на тренажор, но те няма да се вземат предвид при отчитане на задължителния брой часове по практика.
Промените в обучението на бъдещите шофьори са сред първите реални инициативи на създадената в края на миналата година Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Сред нейните задачи са формиране на политиката в областта на пътната безопасност, събиране и системен анализ на информацията по темата.
Агенцията се занимава и с контрол върху функциите и мерките от всяко едно от ведомствата, ангажирани с проблема, като според Крумова това е ключов елемент. Предвид изявленията на ръководителя на новия орган Малина Крумова могат да се очакват промени също в организацията на контрола на пътя и законодателството. Целта на агенцията е след първата ѝ година работа жертвите на пътя да бъдат намалени с 20%.
В началото на годината беше обявено, че в новия Закон за движение по пътищата се предлага новите шофьори в първите шест месеца да могат да карат сами автомобили с максимална мощност до 50 киловата (около 67 конски сили). По-мощни превозни средства ще имат право да шофират само в присъствието на правоспособен водач със стаж над 5 години, който не е употребил алкохол или наркотици и не е оставал без книжка през последните 5 години. Освен това новите шофьори ще получават две трети от максималния брой контролни точки (26 вместо 39 към днешна дата), а оставащите една трета ще им се дават след две години шофиране без нарушения.
Докъде стигна работата по закона обаче към момента не е известно, след като още през февруари би трябвало да е приключило неговото обществено обсъждане.