Най-голяма част от тяговия подвижен състав на „БДЖ-Пътнически превози“ е произведена в периода 1970-1983 г., движат се и електрически мотрисни влакове от 70-те години на ХХ век.

Две трети от пътническите вагони на държавния железопътен превозвач са на възраст над 26 г. Само 44 вагона са на под 10 г., а още 14 – на до 20 г. От общо 599 пътнически вагона в експлоатация са 391, останалите са за ремонт.

Общо 190 са наличните дизелови и електрически локомотиви в „БДЖ-Товарни превози“, от които в експлоатация са 113, останалите са за ремонт. Най-много от тях са произведени в периода 1971-1984 г. и 1969-1979 г.

Почти половината от общо наличните товарни вагони – 2 079 от 4 588, са за ремонт, останалите се експлоатират. От тях 4 242 са на възраст над 30 г., само 11 са на 20-25 г., по-нови няма.

Според експлоатационната програма на жп превозвача, за следващите 10 години се предвижда поетапно уеднаквяване на сериите тягов подвижен състав за обслужване на пътнически влакове с цел облекчаване на технологичния ресурс за поддръжка, експлоатация и ремонти. В края на периода графикът на движението на влакове ще се обслужва от 160 бр. тягов подвижен състав и 450 бр. вагони.

Министър Желязков подчертава, че през последните години стартира инвестиционна и ремонтна програма, с която ще се удължи експлоатацията на тяговия подвижен състав с поне 15 г.,и ще се обновят част от локомотивите и вагоните. В момента тече обществена поръчка за доставка на 16 нови електрически мотрисни влака, които ще обслужват направленията на бързите влакове. Поръчката обаче е блокирана заради жалба. Вече пристигат и първите нови локомотиви, закупени за първи път след 33-годишно прекъсване.


Източник: .investor.bg