Общо подобрение на събираемостта, отчитат още от приходната агенция, като съобщават, че близо 98 % от всички новодекларирани за внасяне данъци и осигуровки през 2021 г. са били заплатени в рамките на годината. По-високата събираемост се дължи на проактивната комуникация и партньорския подход, прилаган от НАП, включително и ранно уведомяване на задължените лица, които са пропуснали да платят в пълен размер публичните си дългове. Приходната агенция напомня за непогасени задължения чрез изпращането на електронни писма, в телефонни разговори или в лични срещи с публични изпълнители на НАП, като по този начин се стимулира доброволното погасяване на просрочени публични задължения и се разясняват възможностите за обезпечаване и плащане на дълговете при финансови затруднения.
Данните на НАП сочат, че максимум в 3-месечен срок, след като получат електронно уведомително съобщение или е проведен телефонен разговор, над 45 % от лицата погасяват изцяло задълженията си, а общият размер на дълга им намалява с 68 % . След проведени срещи с териториални директори на НАП, близо 900 задължени лица са намалили дълга си към бюджета с над 320 млн. лв., а 157 от тях са погасили изцяло задълженията си на стойност 110 млн. лв.
„Партньорският подход и активните мерки, които НАП предприема спрямо задължените лица, водят до бързи положителни резултати при събирането на публични дългове. Препоръчваме на гражданите и фирмите да ползват е-услуги на НАП с ПИК или КЕП, за да се информират дали имат задължения и какъв еактуалният им размер. В случаите на образувано изпълнително производство, клиентите, които изпитват финансови затруднения, могат да се обърнат към компетентния публичен изпълнител, за да обсъдят подходящи мерки за обезпечаване и заплащане на просрочените задължения към фиска. Благодарим на всички граждани и фирми, които навреме са заплатили своите данъци и осигуровки“, каза Боряна Жилова, директор на дирекция „Събиране“ в НАП.
Подробна информация за начините за плащане на задължения, събирани от НАП е публикувана насайта на НАП в рубриката „Плащане и възстановяване“