Реформата е необмислена и ще доведе до повече централизация, вместо да повишава автономията на учителите и на училищата, смятат експерти от Института за пазарна икономика.
След жалби и сигнали на родители, че децата им са претоварени, особено с възлаганите им домашни работи, Министерството на образованието подготвя промени в Наредбата за оценяването, с които да въведе таван на домашните и да ограничи тежестта на усилията за учене и подготовката извън клас. От Института за пазарна икономика опровергават пренатовареността на българските ученици като цитират европейски изследвания. Адриан Николов се позова на данните:
"Българските ученици са сред най-малко натоварените в Европа. Мисля, че единствено учениците в Хърватия и в Полша в рамките на Европейския съюз са със сравнимо натоварване в работата в час. Други ученици имат по няколко хиляди часа повече в хода на своето училищно образование. Тук говорим за разлика наистина в много, много време".
От Института за пазарна икономика смятат, че предложеният подход има редица слабости като най-сериозната е еднаквият подход към всички ученици и училища, без да се отчитат индивидуалните потребности и препоръчва:
"Максимално много свобода на преподавателите да структурират програмата по своите предмети, да избират образователните методи и технологии, към дерегулация, консултиране, към поставяне на фигурата на учителя като наистина водеща в този процес".