
Общо
става дума за мотриси и вагони с 4 000 седалки, по 25 000 евро едната.
Това са 100 милиона евро. Очакванията са първите доставки да дойдат през
2022 година. Вагоните са за дълги разстояния и целта е да бъдат
комфортни за пътуване - освен седалките, в които да се престои 4-5 часа,
те ще разполага с интернет и мултимедия.
Във
влаковете, които са композирани с новите вагони, може би ще има бистро,
разказва Григоров. По думите му, това няма как да стане в мотрисите, но
там може да има ъгъл с кафе машина.
Преди обаче да започнат да пристигат новите вагони и мотриси,
предстоят ремонти на дейстащия в момента подвижен състав на БДЖ. Те
включват обновяване на 227 вагона, а окончателният срок за приключване е
2021 година и ще струва около 52 милиона лв.
В момента "БДЖ Пътнически превози" разполага със 730 вагона, от
които едва 300 са в движение, а 400 са стари и неизползваеми. За да
изпълняват графиците си, тоест да не карат пътниците да чакат по гарите,
трябват поне 350 вагона, затова от холдинга разчитат да набавят още
поне 30-40 вагона, вероятно втора употреба. Водят се разговори с
немската железница "Дойче бан" и ще струват между 3 и 5 милиона евро.
Другият основен проблем през железницата, който шефът на борда на
директорите откроява, е недостигът на локомотиви. Предвижда се
модернизация на 30 локомотива на "Шкода", което включва и електрическите
системи, което ще направи развиването на скорост до 160 км/ч.
В заключение Григори Григоров обясни, че 380 млн. от тези 500 млн.
лева са вече осигурени. Разчита се на 40 млн. капиталов трансфер от
държавата за всяка година за общо 7-те години, как и на 100 млн.,
отпуснати от Министерски съвет през 2018 година за нов подвижен състав.
Железницата, тъй като вече няма дългове, ще кандидатства за
еврофинансиране, което е между 50 и 100 милиона евро.
Припомняме, че през април 2018 г. правителството отпусна 104 млн.
лв. на Българските държавни железници, с които компанията да покрие
своите дългове. Сумата трябва да бъде възстановена до 28 декември 2020
г.