"Нека
уточним, че когато става дума за "евровинетка", която ще гласуваме през
пролетта в Европейския парламент, не става въпрос за винетка, която ще
важи за Европейския съюз. Това ще остане в прерогативите на отделните
държави-членки сами да избира колко да струва пътната такса. Така ще се
постигне уеднаквяване, хармонизация на методологията, по която се
ценообразуват", коментира въвеждането на новите правила евродепутатът от
ГЕРБ/Европейска народна партия Андрей Новаков.
Идеята
е от 2026 г. винетките в целия Евросъюз да се образуват в зависимост от
това колко разстояние е изминало превозното средство и колко е
замърсявало околната среда, а не за време, уточни евродепутатът. По
думите му цените ще се определят от всяка една страна, но методологията
ще бъде една и съща, пише "Монитор".
Новаков ще настоява мотоциклетите и градския транспорт да не бъдат включени в промените на директивата.
"Има
колеги, които смятат, че всички трябва да плащат солидарно. Това се
отнася и за хората с мотоциклети, но аз смятам, че основната тежест
трябва да пада върху хората, които най-много замърсяват околната среда и
най-много рушат пътищата. Как един мотоциклет руши пътя или колко
замърсява околната среда?", коментира още той.
През декември м.г. министрите на транспорта в държавите от ЕС
дебатираха проектите за директиви "евровинетка" и за оперативна
съвместимост на електронните систем за пътно таксуване и улесняване на
трансграничния обмен на информация относно наплащането на пътни такси в
Съюза.
Предложенията вече са обект на дебати и от европейските избраници в
регионалната комисия, на която член е Новаков. Предвижда се до 21
февруари да могат да се правят изменения и допълнения, след което
предложенията се гласуват през март в комисията. Очаква се разискването и
гласуването на промените в пленарна зала да бъде през първата половина
на годината.
Дали старите автомобили у нас ще трябва да плащат по-скъпи винетки
още не е ясно. Има държави-членки в съюза, които в зависимост от
категорията, определят цената на винетката.
"Преди да кажем, че старите коли трябва да плащат повече, трябва да
отчетем и социалният фактор. Има много хора, за които това означава, че
ще трябва да се разделят с колите си", смята Новаков.
Последните промени в директивата за "евровинетката" депутатите на
Съюза приеха през 2011 г. Тогава те решиха тежките превозни средства да
плащат освен инфраструктурна такса за ползване на пътя и допълнителна
такса за покриване на разходите, породени от замърсяването на въздуха и
шума. ЕС одобри новите екотакси след две години тежки преговори заради
гнева на транспортния сектор.
В момента автомобили, които покриват високи екологични стандарти,
Евро VI и камиони, ползващи "чиста енергия", ползват преференции – за
тях таксата за замърсяване е по-малка. За да регулират задръстванията
страните-членки имат възможност да променят тарифите на таксуване, като
ги увеличават до 175% в пиковите часове спрямо по-ненатовареното
движение.