Проф. Асенов е обяснил, че нито един текст от закона за мерките и действията по време на извънредното положение не освобождава потребителите от плащането на държавни такси.

Той посочва, че 48% от купените е-винетки са с период на валидност от една година, а по-голямата част са за по-кратки периоди. Директива 1999/62/ЕС, по която се събират пътни такси, казва, че не трябва да се допуска дискриминационно отношение към потребителите, напомни той. В случай на удължаване на срока на годишните винетки, дискриминирани биха се оказали шофьорите, които имат е-винетки за по-кратки периоди.

Освен това ограничителните мерки, въведени заради разпространението на COVID-19, не възпрепятстват пътуването за работа, за пазаруване или за грижа за близки хора от малките населени места към областните центрове. Наблюденията на служителите от тол контрола, които помагат на КПП-та край областните центрове в страната, създадени заради мерките срещу COVID-19, показват, че хиляди леки автомобили и микробуси пътуват всеки ден.

„Има обективни аргументи, както и нормативна невъзможност“, които не позволяват удължаване на валидността на годишните е-винетки, допълва проф. Асенов, подчертавайки, че в условия на криза, становището не бива да бъде разглеждано като липса на солидарност или справедливост. Сред аргументите е и фактът, че средствата от пътни такси се използват за изграждане, ремонт и поддържане на пътната инфраструктура.