Според Закона за движението по пътищата използването на мобилен телефон е нарушение, ако това се прави без устройство хендс фри (от англ. - свободни ръце). Глобата е 50 лева. Анкетата обаче показва, че само 28% от всички шофьори, които използват телефоните си, правят това с хендс фри. Останалите са нарушители, дори има една категория от 1%, които не само държат слушалката до ухото си, а и си чатят по време на движение.

Използването по телефона от хората зад волана е едно от няколко вида отвличане на вниманието, ставащи причина за настъпване на пътен инцидент. Сред тях са говоренето и обръщането на шофьора към другите пътници в автомобила, силните емоции и дори това, че мислите на водача са насочени другаде, посочи психологът доц. д-р Зорница Тоткова от БАН.
Разсейването обаче не е сред най-опасните причини за катастрофи според мнозинството от шофьори, показва изследването. 691 от анкетираните класират на първо място шофирането след употреба на алкохол и наркотици, 577 посочват агресивното поведение на пътя, 573-ма - неспазването на закона, 210 - лошото състояние на маркировката и знаците на пътя.

Въпреки че мнозина сочат сред опасните причини за катастрофи нарушенията на закона, 63% от анкетираните заявяват, че са склонни да карат с по-висока скорост от разрешената. Само 37% спазват ограниченията. “Бързаците” имат и своите оправдания - 29% от тях казват, че превишенията им на скоростта са много малки, а 22% - само извън населените места.
Запитани дали максималната скорост по българските магистрали трябва да бъде намалена от 140 км/ч на 130 км/ч, 1044 от шофьорите казват “да”, а 1294 държат на по-високото число.

Данните от изследването на БАН и СБА могат да помогнат на депутатите, ако не в това, поне в следващото 52-ро Народно събрание, ако изобщо стигнат до гледане на поправки в Закона за движение по пътищата. /Труд