© МОН

По думите на министъра дейностите се осъществяват в над 30 училища в страната по Националната програма „Стъпки заедно“ и са насочени към изграждане на позитивни отношения както между родители и учители, така и между децата в рамките на самите образователни институции чрез развитие на техните социални и емоционални умения. „Това е може би най-добрата превенция на агресията и насилието не само в рамките на училището, но и на нашето общество“, каза министър Цоков.

Като друг добър пример той посочи проекта „Равен достъп до образование в условия на кризи“. По него над 6 100 родители се включиха в занимания в детските градини заедно с учителите и децата - различни игри, тематични арт работилници, кулинарни състезания, беседи и др. Целта бе предотвратяване на отпадане от образователната система и по-активно присъствие на децата в предучилищните групи.

„Има още много неща, които можем да направим заедно“, изтъкна министър Цоков. Едно от тях е свързано с проблема с прекомерната употреба на електронните устройства в класната стая, които децата ползват не за учебни цели, а за забавление. Това е и едно от нещата, върху които акцентира при посещението си у нас преди дни и създателят на изследването PISA д-р Андреас Шлайхер. „Това е тема, по която можем да инициираме съвместна кампания между министерството, синдикатите и родителски асоциации“, заяви министър Цоков. По думите му това е процес, който трябва да започва още от ранна възраст и да се търси правилен баланс, защото понякога, когато децата тръгнат на училище, това започва да им пречи. „Това се случва дори и в училища, които са рестриктивно по отношение телефоните и електронните устройства, защото децата са развили някаква форма на зависимост към тях“, посочи министър Цоков. Той акцентира, че заедно с това обаче не трябва да се пренебрегват ползите от използването на дигиталните технологии в някои области на образованието и е много важно да се намира правилният баланс.

Проф. Цоков посочи, че родителите имат важна роля и за изграждането на нов облик на образователната система. „Нашата идея е българското училище от ориентирано към изпитите и оценката, да стане ориентирано към формиране на умения за живота и към даване на практически знания. Визията ни е да има баланс между формирането на академични умения и компетентности и благополучието на детето и ученика в рамките на класната стая. Няма как детето да е благополучно в училище, ако то не е благополучно в семейството и семейната среда“, изтъкна проф. Цоков. Според него важна съвместната задача на образователните институции и родителите е така да се ориентират отношенията в семейството и след това училището, че да бъдат насочени към по-голям позитивизъм и да се работи за социалното и емоционалното развитие на детето.

В събитието участваха и председателят на Комисията по образованието и науката в Народното събрание Красимир Вълчев, началникът на кабинета на министъра на образованието и науката Наталия Михалевска, заместник-председателят на Комисията по образование, култура, наука и културно многообразие в Столичния общински съвет Цветелина Симеонова - Заркин, директори и учители от цялата страна.