Седем групи, които имат по три или четири продукта, ще бъдат включени в инициативата. Вниманието е фокусирано върху стоките от първа необходимост, за да се обезпечат нуждите на населението, подчерта Иванов.
Ще се търси най-ниската цена, придобита по икономически начин. Тук не става въпрос за влияние върху цената. Става дума за прозрачна търговия и спазване - игра на добра воля между търговци, потребители и държава, допълни Иванов.
Веригите ще могат да добавят още хранителни продукти в групите, а това ще се случва поетапно. Необходимо е технологично време, за да се включат повече вериги и магазини, каза още Иванов.
Идеята за „Достъпно за вас“ е заимствана от Франция. Там обаче е имало ограничителни мерки, които при нас са избегнати. Най-важното е да се спазват добрите практики при ценообразуването, обясни председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.
На продуктите, които са част от „Достъпно за вас“, ще бъдат поставени стикери с кошница, а на някои места стоките ще бъдат обособени в отделен рафт. Ще бъдат доста добре обозначени, посочи Иванов.
"Инициативата започва поетапно в партньорство с повечето от по-големите търговски вериги, като се водят разговори и с по-малки регионални такива. Целта е да се гарантират най-достъпните цени на дадени стоки от малката потребителска кошница", коментира по-рано министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов.
"Всеки един търговски обект, който се е включил в кампанията, ще ползва логото на инициативата "Достъпно за вас“. То ще бъде позиционирано до стоката, която е предложена в конкретната седмица, както и в брошурите на търговеца. Цената трябва да е най-ниската, на която могат да предложат дадената стока", подчерта Богданов.
Инициативата на ведомството трябваше за започне от 1 ноември, но Министерството изчакваше становище на Комисията за защита на конкуренцията по Декларацията за партньорство с търговските вериги, които проявят интерес към включване в кампанията на Министерството. Целта на инициативата е да бъдат постигнати трайно ниски цени за българските потребители.
На седмична база в Министерството на икономиката и индустрията ще се прави анализ, за да се следи динамиката на цените. В следващ етап на сайта на ведомството потребителите ще могат да намерят намалението на продукта и ще видят откъде могат да го закупят.
Инициативата се реализира в партньорство между Министерството на икономиката и индустрията и всеки отделен бизнес оператор, доброволно приемащ условията на инициативата, и обхваща осигуряване на седем продуктови групи от малката потребителска кошница, отговарящи на обичайните изисквания за качество и съдържащи всички необходим продукти за разнообразно хранене, а именно: хляб, захар и зърнени храни, включващи брашно, хляб, тестени изделия, макарони, захар, варива, включващи ориз, зрял боб, леща, грах, нахут, месо и месни продукти, включващи прясно свинско месо, прясно пилешко месо, риба, малотрайни колбаси, трайни колбаси, мляно месо (кайма), мляко, млечни продукти и яйца, включващи прясно мляко между 1 процент и 4 процента масленост, UHT млека, кисели млека, кашкавал, сирене бяло саламурено, извара, яйца, плодове, включващи ябълки, грозде, цитрусови и южни плодове, други пресни и замразени плодове, зеленчуци, включващи домати, краставици, зеле, пипер, зрял лук, чесън, праз, кореноплодни зеленчуци, листни зеленчуци, други пресни зеленчуци, картофи, консервирани зеленчуци и продукти на зеленчукова основа, животински и растителни масла и мазнини, оцет и сол, включващи млечни масла, олио, оцет, сол.