Основанието за отстраняване на Проектното предложение с идентификационен №BG06RDNP001-19.001-0062, подадено от Сдружение с нестопанска цел "Местна инициативна група - Мездра", е, че разработената от МИГ - Мездра Стратегия за Водено от общностите местно развитие (ВОМР) не отговаря на пет критерии за допустимост - №40, 50, 54, 59 и 83, от Приложение №4 „Критерии за административно съответствие и допустимост“ от Насоките за определяне на условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените стратегии за ВОМР на ОПРСР 2014-2020 г.

Мотивите за отстраняване на проектното предложение са следните:

* По т. 50 (Допустимост) - кандидатът не е спазил изискванията за липса на припокриване между Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” (ОПРЧР) и Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж” (ОПНОИР). По мярка "Активно включване“ в рамките на Приоритетна ос 1, Инвестиционен приоритет 3 и 4, кандидатът е включил недопустими получатели на помощта - училища.

* По т. 54 (Допустимост) - по мярка "Предоставяне на социални и здравни услуги в общността, включително дългосрочна грижа“ по ОПРЧР са включени дейности по деинституционализация, които не са допустими за финансиране по ОПРЧР чрез ВОМР, а именно:

- "Замяна на институционалния модел на грижа на възрастните и хората с увреждания със социални услуги в общността с оглед подобряване качеството на живот на уязвимите групи, вкл. нови подходи и методи на грижа, както и разкриване на социални услуги от нов тип в общността“;

- "Осигуряване на необходимите ресурси и услуги за премахване на институционалния модел на грижа за възрастните хора и хората с увреждания чрез създаване на мрежа от социални и междусекторни услуги в общността“.

* По т. 83 (Допустимост):

- "Посочен/и са допустим/и за ВОМР инвестиционен/ни приоритет/и и специфична/и цел/и“:

1. за мярка "Предоставяне на социални и здравни услуги в общността, включително дългосрочна грижа“ посочената Специфична цел „Подобряване достъпа на хора с увреждания и хора над 65 г. възраст в невъзможност за самообслужване до услуги за социално включване и намаляване броя на възрастните хора и хората с увреждания, настанени в институции чрез предоставяне на социални и здравни услуги в общността, включително за дългосрочна грижа“ не съответства на Специфичните цели към Инвестиционен приоритет 3 на ОПРЧР. Кандидатът е обединил две от специфичните цели в една, което е недопустимо. Съгласно Указанията на Управляващия орган, допустими за финансиране по Приоритетна ос 2, Инвестиционен приоритет 3 са мерки, които попадат обхвата само на Специфична цел 1;

2. за мярка "Добри и безопасни условия на труд“ в раздел "Съответствие на мярката с инвестиционен/и приоритет/и на програмата и приноса й към определена специфична цел от ОПРЧР“ са посочени несъответстващи инвестиционни приоритети и специфични цели;

- "Избрани са индикатори от Оперативната програма, съответстващи на специфичните цели“: по трите мерки не е включен нито един индикатор за изпълнение или резултат от ОПРЧР, съгласно Указанията на Управляващия орган, което е основание за отхвърляне на стратегията. Посочените в Стратегията за ВОМР индикатори са специфични за стратегията и не съдържат информация за задължителните по ОПРЧР индикатори.

- "Предвидени са специфичните условия за мерките, произтичащи от избраните инвестиционни приоритети“: по мярка „Активно включване“ в рамките на Специфична цел 1, Инвестиционен приоритет 1 и 3 не са посочени специфичните условия за залагане на условие за устойчива заетост на обучените, произтичащи от изискването на Управляващия орган на ОПРЧР.

* По т. 40 (Допустимост): правомощията на изпълнителния директор не са определени в Устава на МИГ, което е в директен разрез със съответното изискване за допустимост.

* По т. 59 (Допустимост) в предвидената мярка по ОПИК не са посочени общите критерии за оценка на проектните предложения и тяхната тежест, в съответствие с представените в Приложение №11 от Указания към общите изисквания за Статегията за ВОМР, част от Насоките за определяне на условията за кандидатстване.

Пропуснатите ползи за Община Мездра в резултат на отхвърлянето на Стратегията за Водено от общностите местно развитие, разработена от МИГ - Мездра:

Съгласно Насоките за определяне на условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените стратегии за Водено от общностите местно развитие, максималният размер на общия публичен принос във финансовия план на една стратегия за ВОМР (когато МИГ обхваща територия с население над 15 хил. души, каквато е община Мездра), е, както следва:

* По Програмата за развитие на селските райони (ОПРСР) - в размер до левовата равностойност на 1 500 000 евро;

* По Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси“ (ОПРЧР) - в размер до левовата равностойност на 760 000 евро;

* По Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност“ (ОПИК) - в размер до левовата равностойност на: 1 000 000 евро;

* По Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОПНОИР) - в размер до левовата равностойност на 500 000 евро.

По този начин Община Мездра - и най-вече частният сектор - на практика губи финансов ресурс от общо 3,7 млн. евро (7 353 808 лв.), които можеха да бъдат усвоени от местни бенефициенти - земеделски производители, фирми, читалища и пр. Тъй като, ако Стратегията беше одобрена, МИГ - Мездра можеше да обявява приеми на проекти на местно ниво по ПРСР, ОПРЧР ОПИК и ОПНОИР, които са предназначени само за кандидати от общината и се изпълняват на територията на общината.

Отхвърлянето на стратегията, подадената от МИГ - Мездра, още на етапа подбор на проектните предложения за административно съответствие и допустимост, е показателно за пълна безотговорност и некадърност, коментираха запознати с процеса на кандидатстване.

Още повече, че в края на 2015 г. Община Мездра и Министерството на земеделието и храните (чрез Държавен фонд "Земеделие“) подписаха договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 57 054,90 лв., по подмярка 19.1. "Помощ за подготвителни дейности" на мярка 19 "Водено от общностите местно развитие" от ОПРСР 2014-2020 г. Финансовата помощ беше предназначена за извършване на дейности, които ще допринесат за подпомагане на процеса по създаване на МИГ; подкрепа за придобиване на умения и създаване на капацитет за функциониране на такава група на местно ниво; подпомагане на процеса за подготовка на стратегията за местно развитие; насърчаване на включването на местното население в разработването и бъдещото прилагане на стратегията; подкрепа за информиране на местното население относно възможността за финансиране на стратегията по повече от един фонд и подкрепа за популяризиране на местната идентичност.

За съжаление, нищо от това не се случи и МИГ - Мездра премига, премигна и… взе, че угасна.