Процедурата, обявена през април 2024 г., включва доставка на влаковете с капацитет от минимум 200 седящи места, тяхната поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал. Делото бе образувано по жалба на Консорциум „Булему“, който оспори решението на възложителя за класиране на участниците.

Същевременно ВАС отмени решението на бившия министър на транспорта Георги Гвоздейков за определяне на изпълнител чрез пряко договаряне за доставката на 35-те влака.

Аргументите на съда

ВАС прие, че решението на КЗК е необосновано и неправилно, като постанови връщане на процедурата за ново разглеждане от последното законосъобразно действие. Според съда трябва да се направи преценка дали предложенията на класираните участници отговарят на техническите изисквания и дали сроковете за доставка са реалистични и съобразени с условията на поръчката.

Съдът изиска от помощния орган на възложителя да провери всички обстоятелства, свързани с производството и доставката на влаковете, като използва предвидените в закона инструменти за допълнителни разяснения и данни.

Решението на ВАС е окончателно.