
Министърът уточни, че трасето е разделено на два лота, като утре Лот 2 официално ще бъде въведен в експлоатация, а по Лот 1, въпреки наличието на свлачища, движението ще бъде възможно благодарение на временна организация на трафика.
"Искам да благодаря на колегите от АПИ и строителите, които спазиха ангажимента си. Утре ще имаме възстановено движение в участъка между Ботевград и Мездра", заяви Иванов.
По думите му, между Мездра и Враца вече е изградена етапна връзка, която ще позволи безпрепятствено движение на автомобилите, включително и на тежкотоварния трафик, насочен към Дунав мост 2. Очаква се това да облекчи сериозно движението в региона и да намали риска от катастрофи, особено в изключително амортизирани участъци като тези около Луковит, Радомирци и Телиш, които не са проектирани за високоинтензивен трафик.
Министър Иванов разкри, че през годините проектът е поскъпнал с минимум 50% заради подписани анекси и промени в първоначалните условия на договорите.
"Минимум е 50%, но според мен сумата е доста по-висока. Подписвани са анекси, които са променили съществено първоначалните условия - от разплащане на завършен обект, към междинни плащания при всеки етап от строителството. Това съм го прочел с очите си", подчерта министърът.
Той допълни, че е възможно предоставяне на конкретни разчети и документи, които показват степента на индексацията и ангажиментите на държавата към строителите.
"Най-важното е, че кошмарът за пътуващите в посока Враца и Видин започва да отминава. До момента имаше ситуации с над 200 км заобиколни маршрути за товарни автомобили. Това утре приключва", увери Иванов. Той допълни, че през септември месец се очаква и пускането на нов участък от автомагистрала "Хемус", което ще доведе до допълнително разтоварване на трафика в Северна България.
Министърът също така подчерта, че един от ключовите проблеми остава липсата на достатъчно средства за завършване на цялото трасе до Видин. Надеждите са в бюджета за 2026 година да бъдат предвидени достатъчно средства за разплащане със строителите и за продължаване на работата по останалите отсечки.
"За съжаление, спирането на проекта в миналото доведе до драстично оскъпяване и до тежки последици за пътуващите. Това е пряк резултат от политическата криза в страната", заключи Иванов.
Министърът информира още, че АПИ планира възстановяване на второстепенни пътища и обходни трасета около Мездра и Враца, които бяха сериозно компрометирани заради интензивното преминаване на тежкотоварни автомобили в последните месеци.
"Хората страдаха от бездействието, но вече имат път, по който да се движат. С това започваме реална промяна в Северна България", заяви Иванов.
Иточник: news.bg