Около 60% от общинските пътища или части от
тях имат необходимост от ремонт или реконструкция. Това означава, че
повече от половината или значителна площ от настилката на тези пътища е
повредена с образувани коловози и деформации. На база на изготвения
анализ е определен необходимият за общините финансов ресурс за ремонт и
поддържане на общинските пътища.
Средствата не могат да бъдат осигурени чрез
какъвто и да е ръст на целевата субсидия за капиталови разходи, нито
чрез допълнителни трансфери през годината с постановление на
правителството. С тези мотиви Управителният съвет на Националното
сдружение на общините ще предложи финансиране на общинската пътна мрежа
чрез създаване на национална програма "Общински пътища" с годишен бюджет
от 300 милиона лева, осигурени от Държавния бюджет.
Кметовете смятат, че критериите за достъп на общините до програмата
следва да отчитат състоянието на отсечките, както и разпределението им
по райони. Сдружението ще внесе предложението като част от цялостния
пакет в рамките на преговорите за бюджет 2021-ва година.
Припомняме, че в публикувания миналата есен Доклад за състоянието на
безопасността на движението, който вече може да се види в Портала за
обществени обсъждания на правителството, 4 от всеки 10 пътища в България
са в незадоволително или дори лошо състояние, което носи риск за
пътната.
В документа, който е огромен по обем, се
прави опит за обобщение на цялата картина на безопасността на движението
с посочване на конкретни параметри, свързани със загинали, ранени, с
поведението и подготовката на водачите и останалите участници в
движението, със състоянието на автопарка, контролната дейност на пътя.
Докладът очевидно е изготвен от създадената наскоро Държавна агенция
"Безопасност на движението по пътищата", която е към управлявания именно
от Борисов Министерски съвет изрично е посочено, че републиканската
пътна мрежа е с обща дължина над 19 500 км и че "по-голямата част от
мрежата остава изградена преди повече от 20 години", което значи, че са
необходими пари за основен ремонт, а не просто за поддръжка. Според
посочените в документа данни 25 на сто от пътищата в България имат лошо
състояние на настилките, а други 13.3 на сто са в незадоволително.
Изрично е казано, че тези близо 40 на сто от пътищата представляват риск
и от гледна точка на пътната безопасност. Настилката на 22% от пътищата
е в задоволително състояние, добри са настилките на 27% от тях, а
отлично - на едва 12%. В 52 на сто от пътищата е незадоволително
състоянието на банкетите. Незадоволителни са и 56 на сто от
отводнителните окопи, както и цели 66% от хоризонталната маркировка по
българските пътища.