Отпускането на безлихвения заем в края на 2015 г. е поискано за "покриване на временен касов разрив по бюджета на Общината", се казва в докладната записка, внесена за разглеждане в местния парламент. Според Събков причините за този "касов разрив" са следните:
В процеса на изпълнение на проекта "Доизграждане на канализационна инфраструктура и изграждане на ПСОВ - Мездра" на Община Мездра е наложена финансова корекция от 10% (или 1 876 902 лв.) върху стойността на договора за строително-монтажните работи и от 5% (12 150 лв.) върху стойността на договора за строителен надзор. За да осигури собственото си участие, Общината е кандидатствала пред Фонд "ФЛАГ" за кредит в размер на 2 718 306 лв. При окончателното плащане по проекта Общината е възстановила на Управляващия орган на Оперативна програма "Околна среда" 1 689 460 лв.
В края на м. г. дългосрочният дълг на Общината е бил в размер на 4 381 975 лв., а текущите й задължения - 3 801 485 лв., твърди още кметът на Мездра.
Със средствата от безлихвения заем са покрити задълженията към ОП "Околна среда", свързани с проекта, а просрочията и задълженията на Общинската администрация и на звената на бюджетна издръжка, финансирани с местни приходи, са останали непокрити. Това е наложило с Бюджет 2016 да бъдат приложени мерки за постигане на финансова стабилност, като ограничаване на разходите, прекратяване на неизгодни договори и съкращаване на персонал.
В момента дългосрочният дълг на Община Мездра е 3 118 553 лв., се отбелязва в докладната, което с 1 263 422 лв. по-малко в сравнение с 31 октомври м. г. Текущите задължения в края на октомври т. г. са 1 880 638 лв. или с 1 920 847 лв. по-малко в сравнение със същия период на 2015 г. Общо за една година задълженията на Общината са намалени с 3 184 269 лв., твърди кметът на Мездра.
Постигнатите положителни резултати в намаляването на задълженията обаче, не дават възможност на Община Мездра да възстанови безлихвения заем от централния бюджет, пояснява още Събков. Решение по този въпрос ще бъде взето на предстоящата идния четвъртък сесия на Общинския съвет.