Финалният вариант на График за движение на влаковете за 2021 г. е публикуван след въвеждането на окончателните промени от постъпилите предложения.
От публикуването на първоначалния проект през юни и на актуализирания му вариант през септември постъпиха общо 139 предложения за промени от граждани, областни и общински администрации. От изпратените предложения са удовлетворени желанията на 64 от тях, които са добре аргументирани в полза на обществения интерес и са технологично изпълними. Останалите 75 предложения не са изпълними поради технологична невъзможност, неефективност и слаба населеност на влаковете, като някои от предложенията са изпълнени частично.
До голяма степен неизпълнените предложения са свързани с желанието бързи влакове да спират на повече гари по маршрута им на движение. Намеренията на БДЖ за 2021 г. са с въвеждането на новия график да бъде намален броя на спиранията на т. нар. магистрални влакове, които пътуват основно по направленията София-Варна-София и София-Бургас-София. По този начин с тези влакове ще се пътува по-бързо, каквото е основното им предназначение. Целите за намаляване на времето за пътуване на основните бързи влакове са разстоянията между София и Бургас да се изминава за не повече от 6 часа, между София и Варна за 7 часа, между София и Стара Загора за по-малко от 4 часа и между София и Благоевград за 2 часа. За да се постигне тази цел е необходимо ясно разграничаване между бързите и регионалните влакове, като бързите влакове обслужват единствено големи областни центрове, а регионалните населените места в самите области. За удовлетворяване на необходимостта от крайградски превози с железопътен транспорт са осигурени пътнически влакове, които да покрият досегашните разписания и спиранията на гарите по маршрута на бързите влакове.
Проектът на График за движение на влаковете за 2021 г. беше публикуван за обществено обсъждане още на 9 юни 2020 г., за да могат клиентите на БДЖ да се запознаят с намеренията на дружеството за разписанието на влаковете през следващата година и да имат достатъчно време да реагират с аргументирани предложения към превозвача и съответните областни и общински власти. Актуализираният вариант беше публикуван на 10 септември 2020 г., което предостави възможност на областните и общински администрации да имат достатъчно време да се запознаят с проекта и да изпратят своите предложения.
БДЖ полага усилия към постоянно повишаване на качеството на обслужване на своите клиенти, като постигането на конструктивен диалог и оптимални резултати за всички заинтересовани страни по отношение разработването на адекватни и ориентирани към потребностите на обществото национални и регионални транспортни схеми е един от основните определящи моменти при изготвянето на новия График за движение на влаковете.
Изработването на разписанието е съобразено с необходимостите и аргументираните желания на няколко общински и областни центрове по маршрута на даден влак и стремежът е насочен в максимална степен графика да бъде удобен за всички, но не винаги това е напълно постижимо и по тази причина се изготвят проучвания и приоритетно се съобразява разписанието на база на броя на пътуващите от дадено населено място.
Основните промени в Графика за движение на влаковете за 2021 г. са свързани с намаляване на времето за пътуване на основни бързи влакове, увеличаване броя на бързите влакове в някои направления и подобряване на връзките с възможност за пътуване в различни региони на страната. Предвидено е движението на 560 влака средно на ден, което ще увеличи обема на превозите с над 1 млн. км.
Разписанията на всички влакове можете да видите в приложения Пътеводител с разписанието на влаковете за 2021 г.