Тя сподели, че има ръст на изучаващите това направление. „През тази година имаме увеличение на записаните студенти в педагогическите специалности във висшите училища. Те са защитени и това дава право на студентите да получават по две стипендии. “, каза тя.

При представяне на проекта за план - приема в държавните и частните висши училища за 2019-2020 г. образователният министър Красимир Вълчев пък заяви, че за да бъдат привлечени повече студенти към приоритетните направления, в промените в Закона за висшето образование те ще бъдат освободени от такса. Това са професионалните направления: религия и теология, физически науки, химически науки, математика, енергетика, метариали и материалознание, химични технологии.

Сачева посочи още, че в момента учителите до 35-годишна възраст са около 13 500, докато в същото време на над 50 години са 59 000 души. Това означава, че на един млад учител се падат четирима над 50 г. „В следващите години над 50 000 преподаватели ще се пенсионират, затова основно предизвикателство е да обезпечим системата с кадри. Вече наблюдаваме недостиг на учители по природни науки, информационни технологии и чужди езици“, посочи още зам.-министърът. Тя обясни, че за преодоляването на този недостиг се взимат мерки. Преди седмица беше одобрена националната програма „Мотивирани учители“, с която ще се даде възможност на 100 специалисти по математика, химия, физика, информационни технологии да придобият педагогическа правоспособност. Ще бъде създаден и корпус от 80 учители с поне 8-годишен стаж, които да бъдат изпращани в училища с по-ниски образователни резултати. Те ще получават до 500 лв. допълнително възнаграждение, както и средства за транспорт и за покриване на наем. Кандидатстването по програмите в до 8-и май.

Ръстът на учителските заплати е друга от мерките. „Изпълняваме ангажимента си за двойно увеличение на заплатите. За първи път тази година учителските възнаграждения са над средните за страната. Нашата цел е в края на мандата средната заплата да е 1500 лв.“, посочи Сачева. По думите й учител е професия на бъдещето, която ще се развива бурно в следващите пет години. „Това е професия с постоянно подобряващи се условия на труд. Тя предоставя професионални и интелектуални предизвикателства и развитие на дигитални умения“, заяви още тя.