Той припомни, че тол системата ще даде възможност да се събират по-високи такси от тежки превозни средства над 3,5 т, които най-много разбират пътищата ни.

"Ще се постигне справедливо заплащане“, поясни инж. Глосов. „В момента от пътни такси повече пари се събират от леките коли, а те най-малко похабяват пътищата. Настилките се рушат от тежките автомобили. На един тир му струва да мине през България двайсетина лева, а пред съседна Сърбия за същото разстояние се плаща 100 лв.“, припомни той.

Междувременно парламентът ратифицира споразумението с МБВР за консултантски услуги по тол системата. То има за цел да подпомогне дейността на Агенция "Пътна инфраструктура" при въвеждането на Националната система за електронно събиране на пътни такси у нас. Предвижда се АПИ да използва експертизата на Международната банка за възстановяване и развитие, за да изпълни успешно проекта за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за такси у нас. За превозните средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т таксите ще се събират на база изминато разстояние, а за автомобилите с маса до 3,5 т - на база време, (електронна винетка), стана ясно по време на ратификацията на споразумението.

Консултантската услуга на МБВР включва анализ и определяне на тарифите за пътно таксуване и обхват на мрежата, като за тази цел ще се спазва европейското законодателство в областта на таксуването на пътя.

Реализацията на тол системата се забави с години. На всички процедури се появяваха дребни фирми, учредявани само за да пускат жалби и да бавят въвеждането на електронните винетки.

От тол системата, чиято експлоатация ще започне догодина се очаква значително увеличаване на приходите от пътни такси, прогнозират от АПИ. През март строителният министър Николай Нанков прогнозира, че пътни такси ще се плащат за използването на около 55% от пътната мрежа в страната.

Източник: monitor.bg